Европейският съюз и САЩ подновяват днес (11 ноември) преговорите за търговското споразумение помежду си. Около 50 американски официални лица се очаква да пристигнат днес в Брюксел, информира „Уол Стрийт Джърнъл“. Голяма част от тях не са представители на правителството, а на различни регулатори - някои от тях независими. Според американското издание това е доказателство, че фокусът на преговорите ще бъде върху намаляването на регулациите, ограничаващи търговията, а не върху премахването на тарифите.
В някои сектори, например автомобилния, това ще е сравнително лесно. Правилата за сигурност на ЕС достигнаха американските стандарти през последните 15 години. От друга страна, поради промените, направени от администрацията на Обама, щатските правила за ефикасно използване на горивото достигат тези на ЕС.
„И двете страни са убедени, че има голям потенциал за хармонизиране на правилата в сектора“, заяви един от главните преговарящи от страна на ЕС.
Целта е да се създаде система, в която кола, произведена в страна членка на ЕС, да може директно да бъде продадена в САЩ и обратно. В дългосрочен план хармонизацията ще помогнат на западните производители, като принуди страните с по-разхлабени закони за безопасност в този сектор да затегнат своите правила.
Според Дейвид Уорд, генерален секретар на лобистката група Global New Car Assessment Programme, развиващите се икономики ще бъдат в неблагоприятно конкурентно положение и страни като Китай и Индия ще произвеждат автомобили, които ще са много под стандартите.
В други сектори обаче, като химикалите, САЩ и ЕС срещат някои фундаментални различия, които могат да засилят трансатлантическото разделение през следващите години. В основата на европейската система е т.нар „предпазен принцип“, който е част от учредителните договори и дава на европейските регулатори повече правомощия да забраняват или ограничават добива и разпространението на субстанции, за които се смята, че са опасни.
Ревизията на правилата на ЕС по отношение на химикалите, позната като REACH и влязла в сила през 2007 г., задължава индустрията да генерира данни за безопасността на около 30 000 субстанции, които са на пазара. Според защитниците на околната среда около 5% и 7% от тези химикали вероятно ще бъдат добавени в списъка на забранените или ограничените вещества.
Според системата на ЕС някои химикали са толкова опасни, че изобщо не трябва да бъдат на пазара. От своя страна пък САЩ не забранява много от тези субстанции, стига те да не се използват по начини, носещи вреда за хората. Правителството на САЩ и американската индустрия лобира силно срещу REACH.
В момента в ЕС се води дебат за това как да бъде регулиран един определен клас химикали, за които се смята, че водят до фетални малформации и рак. Европейската комисия (ЕК) ще предложи през следващите месеци законодателни промени, които ще определят как да се дефинират и регулират т.нар „еднокринни нарушители“ (ednocrine disruptors). Това е още една потенциална бариера пред трансатлантическото споразумение.
„Опитваме се да гарантираме, че приетите подходи не създават различни регулаторни правила и търговски бариери“, заяви Грег Скелтън, директор на Американския химически съвет (American Chemistry Council).
Едно от възможните решения е да се обединят данните за безопасността на химикалите от двете страни на Атлантика. Това обаче също ще има ограничен ефект, тъй като REACH изисква тестването на много повече вещества, отколкото американския Закон за контрол над токсичните субстанции.
Що се отнася до автомобилите, страни членки на ЕС изискват от производителите да предоставят новите си модели за „краш“ тестове в правителствени лаборатории. САЩ пък позволява на компаниите сами да тестват своите автомобили. Според американското правителство трябва да се изисква от автомобилните производители да изпълнят определи стандарти за сигурност, а след това регулаторите да тестват на случаен принцип коли на пазара.