У нас започва изграждането на единен център за обработка на нарушенията за скорост. Освен това са определени 174 места, на които ще бъдат поставени камери за засичане на превишения в скоростта.
На днешното си заседание правителството възложи на министъра на вътрешните работи до края на 2013 г. да създаде организация за проектиране и изграждане на Система от стационарни и стационарно-преносими установки за контрол на скоростните режими и на Единен център за обработка на нарушенията за скорост.
Проектирането и изграждането на системата и на центъра ще стане чрез процедура за възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и ще се финансира от Фонда за безопасност на движението.
По данни на държавата, превишената скорост е причина за близо половината от загиналите по пътищата у нас. Целта, която България си е поставила, е техният брой през 2020 г. да намалее двойно спрямо 2010 г. В резултат на поставените през последните три години контролни камери е налице сериозен спад на загиналите. През миналата година броят им е достигнал нивото от 1963 г. - 568 души (при 1061 през 2008 г.).
Към момента са определени и обследвани 174 места за разполагане на стационарни уреди за контрол на скоростта в населените и извън населените места. В повечето случаи те са на участъците с концентрация на пътно-транспортни произшествия (ПТП). Необходимо е закупуването на нови уреди и обучение на служители за работа с тях, коментират от правителството.
Практиката в държавите от Европейския съюз с водещи показатели по безопасността на движението показва, че за постигане на сигурност по пътищата е необходима ефективна централизирана система за правоприлагане и контрол на скоростните режими.
Най-общо структурата й включва трансфер на данни от крайни устройства, обработка със специализиран софтуер за разчитане на регистрационни документи, генериране на документ с глоба, разпечатване и изпращане на глобата до нарушителя, автоматизирано отразяване на плащането чрез връзка с банкова институция, архивиране и контрол на процесите.
Към момента е налице помещение за разполагане на операторите за обработка на нарушенията, остава да се развие хардуерната част и комуникацията с крайните устройства. Времето за реализирането на системата в цялост ще зависи от доставката на стационарните преносими устройства и/или стационарните уреди.