Износът на български вина в чужбина се е увеличил с 2,7% за периода януари - септември спрямо същия период на миналата година. Тази година са изнесени над 34,2 млн. литра вино спрямо33,3 млн. литра през 2010 г. Това сочат данни на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ), цитирани от iNews.bg.
По данни на ИАЛВ през първото полугодие основен пазар за нашите винопроизводители е Русия - натам заминава почти половината от общия износ. Интерес през последните месеци има от страна на Румъния, Чехия и Унгария.
Българските производители обаче се оплакват, че вината им в чужбина не се търсят заради високото качество, а основно заради ниската цена. Нашите вина имат недобър имидж зад граница, въпреки че всъщност като качество не отстъпват по нищо дори и на продукцията на традиционните френски производители.
Винарите у нас коментират още, че няма и широка реклама на традиционните наши сортове - етикетите с "Широка мелнишка лоза" или "Мускат" не говорят нищо на чуждите потребители и естествено те рядко посягат към тази бутилка на рафтовете на магазините.
През първите девет месеца на годината производителите на вина са реализирали продажби на вътрешния пазар в размер на 58,3 млн. литра. Спрямо същия период на миналата година продажбите на вътрешния пазар се увеличават с 16,3% или с над 8,1 млн. литра повече.