Изследване: Данъкът върху вредните храни няма да е положителен за икономиката

20.10.2015 | 10:08
по статията работи: Даниел Василев
Ако ставката е 3%, тя ще коства почти 3000 работни места
Изследване: Данъкът върху вредните храни няма да е положителен за икономиката
Снимка: WiseGEEK

Изследване на икономическите ефекти от данъка върху вредните храни, проведено от консултантските фирми Denkstatt и КС2, показва, че ако идеята на министъра на здравеопазването Петър Москов се рализира, тя ще окаже негативни ефекти върху икономиката.

Анализаторите отбелязват, че очакваните постъпления от новите данъци, чиято ставка и към момента продължава да е неясна, подозрително се сменят според прогнозите за бюджетния дефицит в НЗОК – първоначалната идеята беше, че приходите в бюджета ще бъдат 200 млн. лв., а по-късно тя беше ревизирана в посока надолу до 150 млн. лв., като понастоящем е постигнат компромис от 170 млн. лв. Но експертите посочват, че при обсъжданите към момента ставки на данъка подобна събираемост би била невъзможна, тъй като: „Ако целта е да се съберат 150 млн. лв. приходи при 3%, продажбите на тези новооблагани храни и напитки трябва да са 5 млрд. лева. Но те според НСИ са около 2 млрд. лв. на година.”

Авторите акцентират, че не само няма как да се постигне събираемостта, заложена в идеята за данък върху вредните храни, но и че въвеждането му ще окаже силно негативни ефекти върху икономиката. Според тях данъчна ставка от 3% ще доведе до загуба на 2950 работни места, а ефектите от данъка ще се усетят и в други аспекти на бизнеса и публичните финанси: „Намаленият оборот със 150 млн. лв. в икономиката води до по-ниска брутна добавена стойност, по-ниски печалби, по-малък общ фонд работна заплата, по-ниски приходи от осигуровки и данък върху личните доходи и по-ниско потребление, в резултат от което възникват разходи за бюджета (нереализирани приходи от посочените данъци) в размер на 19.6 млн. лв.”

В доклада се посочва още, че предложението за въвеждане на нов данък към момента противоречи на регламентите на Закона за нормативните актове и на Законаза ограничаване на административното регулиране, тъй като липсва реална обосновка на очакваните ползи и ефекти от въвеждането му, както и на чл. 17 и чл. 19 от Конституцията, според които законодателите трябва да докажат, че не се нарушават права на собственост и свободната стопанска инициатива.

Пълното резюме на доклада можете да видите тук.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...