Кабинетът предлага максималният праг за плащания в брой да бъде намален с 10 хил. лв. до размер от 5000 лв. Това предвижда пакетът от промени в данъчните закони, който беше гласуван от Министерски съвет (МС) по време на днешното му редовно заседание. Целта е по този начин родното законодателство да се съгласува с европейските норми в областта на данъчното облагане.
Целта е изменението при плащанията в брой да доведе до намаляване на дела на сивата икономика. “Ограничението ще се прилага и в случаите на плащания в чуждестранна валута, когато левовата им равностойност е равна на или надвишава 5000 лв. по курса на БНБ в деня на плащането”, допълват от пресцентъра на правителството.
От кабинета посочват още, че ще има нововъведения по отношение на държавната помощ за регионално развитие. Тя предвижда схемата да може да се прилага за 2015 г. в случай, че лицата подадат формуляр за кандидатстване в срок от 1 януари 2016 г. до 29 февруари 2016 г. и е налице одобрение от страна на Българската агенция за инвестиции до 31 март 2016 г.
В пакета с промени влизат и такива в Закона за данъците върху доходите на физически лица. Според тях дипломатическите представителства в България ще удържат и внасят данък за доходите техни служители български граждани.
“Също така е предвидена промяна, съгласно която се въвежда ред за авансово облагане на доходите от други източници. Предвидена е възможност за приспадане на задължителните здравноосигурителни вноски по чл. 40, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване за всички доходи, които се вземат предвид при определянето на окончателния размер на осигурителния доход с цел максимално хармонизиране на данъчния закон с осигурителното законодателство, както и предотвратяването на противоречива практика по прилагането на законовите разпоредби”, обясняват още от МС.
Измененията засягат още така обсъжданите в последно време имоти със статут на земеделска земя в строителните граници на населените места. В крайна сметка кабинетът гласува те да станат облагаеми.
Междувременно за сградите, санирани по Програмата за енергийна ефективност, няма да се прилага данъчното облекчение за освобождаване от налога върху недвижимите имоти за срок от 3 до 10 години.
От правителството предлагат данъкът върху имотите, придобити след крайния срок за плащане на втората вноска – 31 октомври на текущата година, да се заплаща в двумесечен срок от датата на придобиването им.
Всички сгради, собственост на законно регистрирани вероизповедания у нас, ще бъдат освободени от таксата за битови отпадъци. Това ще бъде в действие при условие, че въпросните имоти не се ползват със стопанска цел.
“Предвижда се въвеждането на административнонаказателна разпоредба, съгласно която при непредоставяне на ежедневна информация от общините на Министерството на финансите по електронен път, да се налага санкция на кмета на съответната община от министъра на финансите. Непредоставянето на информация от общините води до нарушаване на функционирането на Националната база данни за местни данъци и такси”, разясняват от МС.
В пакета с промени в данъчните закони се предвижда отстъпките от данъка върху превозните средства за собствениците на коли с двигатели, щадящи природата, да бъдат установявани с акт за установяване на задължението, както на база подадена от задълженото лице декларация, така и на базата на данни от регистър по Закона за местните данъци и такси.
За по-ефективен контрол върху доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител се предлага за петролните бази да се прилага общия режим за регистриране и отчитане на доставките/продажбите на течни горива както в търговския обект. За целта е предвиден 6-месечен преходен период.
“Въвежда се задължение регистрирано лице, което възнамерява да използва превозни средства и вещни права върху тях с данъчна основа при придобиването над 5000 лева или недвижими вещи и вещни права върху тях, за които е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит, освен за целите на икономическата си дейност и за лични нужди на собственика или на свързаните с него лица, на работниците и служителите или на трети лица, да подаде декларация в Националната агенция за приходите за разпределение на направените преки разходи по методика, която отговаря на предназначението на стоката”, допълват от кабинета.