Автор на статията за Econ.bg: Филип Петков ( f.petkov@gmail.com )
С представянето на младежки информационен сайт www.uch00se.bg се даде
началото на кампанията "Uch00se" (от английски език "Ти избираш" - б.а.). Целите, които инициативата си поставя, са насочени към подрастващите - по-добра информираност относно начините на
заразяване с ХИВ, полово предавани инфекции и повишаване на личната отговорност на тийнейджърите. Благородният проект се реализира с обединените усилия на Асоциация на пациентите с онкологични
заболявания (АПОЗ), международното младежко движение Y-Peer, асоциация "Млад онколог" и фондация "Надежда срещу СПИН". Посланици на превантивната кампания са музикантите от D2. Те ще изнесат
концерти в градовете партньори на "Ти избираш" - София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора.
Пътят до младите: Да говорим на техния език
Усилията на "U ch00se" са насочени именно към групата на младите хора, на които трябва да бъде предоставен информиран избор по отношение на сексуалното им поведение и отговорност към партньорите. Това ще се осъществи чрез баланс в диалога, с който ще изградим определен тип култура и активна гражданска позиция, посочи Евгения Адърска, председател на АПОЗ.
Именно този равнопоставен начин на общуване с младежите е липсвал през последните години, посочи Станислав Додов, координатор на младежкото движение Y-Peer в България. Според него
кампанията "Ти избираш" ще покаже как трябва да се говори за проблемите, които вълнуват тийнейджърите, и как те трябва да бъдат чути и подкрепени от хората с повече опит.
Новите стандарти в обучението
Интерактивността ще бъде водещ елемент в дискусиите с младежи в техните училища. Обясненията за проблемите на ХИВ/СПИН и полово предаваните инфекции ще бъдат представяни и чрез ролеви упражнения.
"Националната информационна кампания за профилактика на сексуално предавани инфекции "U Ch00se" не е затворена в строга информационна рамка, а комбинира „сериозния подход" с провокиращата
"лайфстайл" комуникация. По време на кампанията ще се случат интересни за младите хора в България неща: конкурс за сценарий за комикс по темата или конкурс за идея за филм", обясниха
организаторите.
Философията "млади да помагат на млади"
Точно в това се състои мисията на младежката международна организация Y-Peer. Тя залага на индивидуалния подход към младото общество, обобщен в израза "връстници обучават връстници". Когато фактите
около важни за сексуалния живот на подрастващите теми се кажат на разбираем език, то ефектът е значително по-устойчив и се изгражда доверие. Ето защо Y-Peer е не просто конкретната институция, а
моделът за работа с тийнейджъри, който организацията проповядва.
Темите, които "Ти избираш" разглежда, са често пъти отблъсквани от родителите, затова има нужда върху тях специалистите да поставят акцент. Изборът на младите да бъдат отговорни е труден, но и
важен. "Трябва да усетят, че имат енергията да го направят", обобщи Евгения Адърска.
В началото на следващия месец се очаква музикантите от D2 да пуснат официалното видео към авторската песен с посланието на кампанията. "Целта е не да наложим морал, а да покажем колко важно е да
бъдат отговорни към себе си", обясниха от D2.
В момента у нас действа и национална програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН" с отделни компоненти, работещи със специфични рискови групи. Нуждата от активна превенция проличава от изчисленията
на специалисти, според които реалният брой на носителите на ХИВ-вируса у нас е около 4 хиляди души.