В Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е постъпило искане от министъра на икономиката, министъра на финансите и министъра на културата за образуване на производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в страната. Комисията се самосезира и ще осъществи проучване в рамките на правомощията си, съобщи регулаторът на сайта си.
В края на февруари на заседание на Министерския съвет бе прието решение, внесено от премиера Бойко Борисов, за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство за собствеността и финансирането на медиите в България и тяхното разпространение. В работната група влизат именно тримата министри, писали до КЗК - Емил Караниколов, Владислав Горанов и Боил Банов. Според източници на ClubZ техният документ е подписан на 14 март и комисията е открила процедурата две седмици по-късно, на 29 март, отбелязва "Капитал".
Правителственото решение дойде 20 дни след като депутати от ДПС, между които и собственикът на медии Делян Пеевски, внесоха в Народното събрание проект за промени в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, афиширан като намерение за постигане на "максимално прозрачна медийна среда". В него се засяга и проблемът с разпространението на печатни издания. Самият депутат и издател обяви в медиите си, че с промените цели да разреши спорни въпроси с конкурентните му медии. Законопроектът е разпределен на парламентарни комисии, но все още не е обсъждан.
По пет точки комисията за конкуренция трябва да анализира медийния пазар в България. На първо място тя заявява, че ще изследва характеристиката, структурата на общия медиен пазар в страната (както и характеристиката и структурата на съответните подпазари в него). За тази цел ще бъде анализирана дейността на всички видове медии: вестници, списания и други периодични издания, медиите, разпространявани, чрез електронни съобщителни мрежи, като обществените или търговски електронни медии лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги, както и онлайн новинарските услуги – електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания.