България изпитва проблеми с глобалната си конкурентоспособност. Хората в страната получават малко пари, производителността на труда е ниска, а реформите в икономиката се отлагат. 15-годишните български деца изпитват проблеми с математиката и четенето. Отделно българските четвъртокласници имат сериозни затруднения с четенето.
Това са част от изводите в представеното днес изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ) на тема: „България в международните класации (70 мерки за повишаване на благосъстоянието в България)". Проучването е създадено на базата на наблюдението на 10 международни индекса.
По критерия „глобална конкурентоспособност" България заема 76-о място от 134 държави за 2008-09 г. Това сочи Индексът за глобална конкурентоспособност, който се изготвя от Световния икономически форум. Основна причина страната да заема толкова ниско място е фактът, че тя се представя посредствено по почти всички отделни показатели.
Крайно проблемни в България са работата на институциите, инфраструктурата и иновациите. По тези критерии България получава оценки от 3.3, 2.8 и 2.9 от 7.
Силните страни на страната са макроикономическата стабилност, технологичната готовност и показателят за висше образование и подготовка. По тези критерии България получава оценки от 5.2, 3.6 и 4.1 от 7.
Сред препоръките на ИПИ за подобряването на конкурентоспособността на икономиката са:
- Ефективна гаранция за независимостта на съда,
- Премахване на диференцираните ставки по ДДС,
- Премахване на ограниченията пред практикуването на свободни професии
- Преустановяване на практиката публичните средства да бъдат отклонявани от предназначението им.
По отношение критерия „човешко развитие" България заема 56-о място от 179 страни. Това сочи Индексът за човешко развитие (ИЧР), подготвян от Програмата за развитие на ООН (ПРООН) за 2006 г.
Основна причина за слабия резултат на България е показателят „БВП на глава от населението". Според данните на ПРООН хората у нас печелят средно $10 295 годишно, което отрежда на страната 65-о място в класацията. Друг проблем е кратката средна продължителност на живота - 72.9 години - резултат, който нарежда на страната 67-о място.
Причина за ниския резултат на България в областта на показателя „БВП на глава от населението" е слабото развитие на икономиката след социализма, отлагането на реформите в икономиката и ниската производителност на труда.
За да се подобри човешкото развитие в България, Институтът за пазарна икономиката препоръчва редица мерки, сред които:
- Приватизация на болничните заведения с цел подобряване на конкурентоспособността,
- Премахване на монопола на Националната здравноосигурителна каса,
- Закриване/приватизация на Националния осигурителен институт (НОИ)
- Възнагражденията на директорите и преподавателите да са директно свързани с резулатите на учебното заведение.
15-годишните ученици в България изпитват сериозни проблеми с математиката. 23.9% от тях са на най-ниското ниво на владеене на предмета, а владеенето на предмета за други 29.4% е дори още по-слабо. Тези показатели нареждат страната ни на последно място в Европейския съюз.
Това сочат данни на Изследването PISA (Програма за международно оценяване на учениците), което се провежда от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Проучването се провежда на всеки три години - първото му издание е било през 2000 г., а последното през 2006 г. Тази година предстои да бъде изготвено ново изследване.
Данните на организацията нареждат страната ни на 46-о място от 57 държави в една група със страни като Румъния, Тайланд и Чили.
При четенето картината не е много по-оптимистична - страната ни заема 44-о място от 57 държави след Мексико, Уругвай и Тайланд. В Европейския съюз само Румъния показва по-лоши показатели.
Според изследването TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) българските осмокласници заемат 23-о място (464 точки) от 50 страни в класирането по математика и 24-о място (470 точки) в класирането по природни науки. За сравнение, средният показател на всички страни по математика и природни науки е 500 точки, а водещият - 550-600 точки.
И при PISA, и при TIMSS България отбелязва твърдо негативна тенденция. При PISA страната отбелязва един от най-големите спадове за периода 2000-2006 г., а за TIMSS страната поставя рекорд за периода 1995-2007 г. по отношения на влошаването.
За да се подобряват показателите на българските ученици, от ИПИ предлагат:
- Външно оценяване на учениците/училищата всяка година и за всяка образователна степен по единен стандарт и от независим от училищата оценител,
- Автономия на училищата от гледна точка на управление на бюджета и избор на учебниците и съдържанието на учебните предмети,
- Обвързване на плащанията по социалните програми с редовно посещение на училище от страната на децата
- Децентрализация на назначаването на директорите и възможност за уволняването им, ако те не справят.