Работодателите и служителите настояват квотата за ваучерите за храна да се увеличи, каза пред Bulgaria ON AIR Таня Обущарова, главен секретар на Асоциацията на операторите на ваучери за храна.
„През миналата година беше 1,6 млрд. лв. и смятаме, че във връзка с увеличеното потребление и увеличения брой работодатели и служители – над 800 хил. месечно, тази квота следва да се повиши с около 200 млн. лв. до 1,8 млрд. лв.“, каза тя.
Обущарова обясни, че средствата не идват от държавния бюджет, а квотата маркира максималния размер ваучери за храна, които работодателите могат да предоставят на своите служители. Сумата обаче е освободена от данъци и осигуровки.
Настоява се сега сумата да може да се увеличи до 300 лв. заради ръста на минималната работна заплата от 50% от 2022 г. насам, когато за последно е индексирана сумата на ваучерите за храна, каза още тя.
„Продължава и инфлацията на храната и хранителните продукти, като според нея тя е между 30% и 40% през последните две години“, посочи Обущарова.
По думите ѝ работодателите смятат, че за да запазят покупателната способност на техните служители, е редно и тази сума да нарастне.
„Когато казваме, че искаме да се увеличи тази сума, това не значи, че всички работодатели ще започнат да дават по 300 лв. на служителите си“, каза Обущарова и уточни, че и в момента много компании предоставят ваучери за 100-150 лв.
„Хората чакат всеки месец тези средства и тази социална придобивка е високо ценена от тях“, коментира тя. Особено след дигитализацията им употребата им е станала още по-лесна, допълни още.
По думите на Обущарова ваучерите се използват приоритетно за храна, но в много по-голям брой търговски обекти, във все повече малки места, закусвални, ресторанти и заведения за хранене. По-рядко се ползват за туризъм и културни услуги.
В наше проучване, което направихме през септември 2024 г., 96% от служителите казват, че са доволни от ваучерите и дигитализацията им, 84% от тях казват, че увеличават покупателната им способност, а 85% вярват, че ако сумата се увеличи, ще подобрят качеството на хранителните продукти, които ползват, каза още Обущарова.
Тя обясни, че дигитализацията на ваучерите е довела до по-голяма удовлетвореност сред работещите, като същевременно спестява време и административни разходи на работодателите.