Чуждестранен консорциум ще получи правото да събира процент от приходите от билетите от градския транспорт в София за 10 години. Скандалното в случая е, че кметът Бойко Борисов е издал заповед
конкурсът за въвеждане на електронни билети в градския транспорт да продължи, въпреки че единствената подадена оферта е вече невалидна, съобщава в."Сега".
Конкурсът беше обявен от общинския съвет миналата година. Крайният срок за подаване на оферти беше 9 септември, като в този период интерес е проявил само един инвеститор. Валидността на офертата му е
изтекла на 9 януари - 120 дни след подаването й. Това не е попречило на кмета Борисов да разпореди на 11 февруари 2008 г. конкурсната процедура да продължи. Като аргумент за решението си кметът
изтъква миналите местни избори и необходимостта от персонални промени в комисията по избор на победител. От изпълнителя се иска да декларира "възможност да инвестира 30 млн. евро за 3 години", да
монтира апарати за продажба на карти и билети и да управлява обекти и дейности в обхвата на спирките. Срещу това той получава право да събира процент от продажбата на билети.
Според председателя на конкурсната комисия Радослав Тошев проблем няма. "Срокът за валидност на офертите касае момента на разглеждането им, а не на взимането на решение за победител", смята Тошев Той
все пак се застрахова, че новата комисия може да иска допълнителна информация, ако прецени за нужно. Според него по-тревожната вероятност е инвеститорът да се откаже, защото инвестицията е голяма, а
изграденото остава за общината.
Кандидатствалият консорциум обединява 4 юридически лица - австрийската компания "Соравия", Световната банка, община "Виена" и немска фирма", коментира още Тошев. Той отказа да назове немския
партньор, но спомена, че фирмата работи с германските железници "Дойче бан". На това описание отговоря немската фирма за градско обзавеждане "Вал". Преди време от българското представителство на
фирмата съобщиха, че ще предложат нова система за продажба на билети и таксуване на пътниците, както и модерни проекти за обновяване на спирките и разположените в тях павилиони. Фирмата има сериозни
интереси и към външната реклама в София.
Още при обявяването на конкурса миналата година се появиха съмнения, че условията са написани така, че на тях да отговоря конкретен инвеститор. От кандидатите се изисква да имат съвместно
сътрудничество с публична транспортна организация в град с над 1 млн. жители в ЕС, както и поне два проекта с държавно или общинско предприятие в "инфраструктурни или обществени мероприятия" на
стойност 85 млн. евро.
Спорното решение за провеждане на конкурс беше взето през 2007 г. по предложение на Радослав Тошев, който тогава беше председател на транспортната комисия. Не стана ясно защо се пристъпва към подобна
процедура, след като общината вече има договор за разработване на електронна система с фирма "Микроелектроника". Тя е на финала на поръчката, а електронните карти и билети ще бъдат въведени в
трамваите и тролеите от 1 юли. Софтуерът е разработен така, че да може да се въведе и в автобусите. Общината обаче няма ангажимент да изплаща на "Микроелектроника" процент от продажбата на билети.
Очаква се по това перо приходите на бъдещия консорциум да възлизат на милиони левове годишно. При внасяне на предложението се говореше за комисиона от 6-7%, които ще постъпват във фирмата.
За миналата година столичният градски транспорт реализира от продажба на билети 92.3 млн. лв. Това прави 6 млн. годишно при сегашните нива на постъпления или 60 млн. лв. за 10 години. Освен това
приходите ще растат - и заради очаквани повишения на цена на билетите, а и заради прогнозирана по-висока събираемост при въвеждане на електронните билети.
Възможно е фирмата да получи допълнително право да събира постъпленията от реклама и павилиони за вестници в обхвата на спирките. "За тези дейности ще има отделни процедури", твърди Радослав Тошев.
Според експерти обаче формулировката в конкурсните условия допуска отдаване и на павилионите и рекламата.