Спад в консумацията на безалкохолни напитки продължава и през второто тримесечие на 2009 г., съобщават от Българската стопанска камара (БСК). Общото потребление на напитки за трите месеца е намаляло с 5% или с 27 милиона литра в сравнение със същия период на предходната година. За полугодието то се равнява на 755 милиона литра, а това е с 39 милиона литра по-малко от 2008 г.
В отделните групи потреблението за полугодието е следното:
- При бутилираните води то е с 4% по-ниско или 13 млн. литра под постижението през миналата година. Намаляло е потреблението във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 2%, при газираните води с 9%, при водите в 19,5 л. галони с 9%.
- По-ниски с 4% за полугодието са продажбите на газирани напитки. Това означава, че българският потребител е консумирал в по-малко от същия периода на 2008 г. 14 млн. литра. Намалена консумация се отчита при всички видове газирани напитки с изключение на напитките "лайт", ръстът при които е 24% в сравнение с полугодието на миналата година
- При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 8% или с 7 милиона литра. В тази група напитки единствено при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 4%.
- Намаляло е търсенето на натурални плодови сокове и нектари с 12%. Това е с близо 5 млн. литра по-малко от предходната година.
- Консумацията на напитки от групата "енергийни & спортни" е намаляла с 14% за полугодието.
Напитките от групата "Студен чай" са единствените, при които се отчита сериозен ръст от 19% за полугодието.
Резултатите от консумацията на безалкохолни напитки през първото полугодие показват, че кризата е оказала сериозно върху поведението на българския потребител. Въпреки че цените на безалкохолните напитки като цяло се запазват на равнището от миналата година, свиването на семейните бюджети, увеличаващата се безработица и слабия туристически сезон дават своето отражение.
Ако тази тенденция се запази бранша като цяло ще отчете в края на годината спад в продажбите с около 2%. Това ще задържи потреблението на глава от населението на равнището от 2008 г., тоест около 242 литра.