Автор на статията за Econ.bg: Филип Петков ( f.petkov@gmail.com )
През изминалата седмица Русия даде добър пример за защита на вътрешното производство и гарантиране на националния пазар. Премиерът Владимир Путин лично посъветва „Аерофлот" да купува нови руски самолети. Иначе компанията ще се отдалечи от мечтата си да стане най-големият вътрешен авиопревозвач на Руската федерация (РФ).
Стратегическият съвет Путин предложи на среща с генералния директор на "Аерофлот" Виталий Савелев. Ръководството на най-печелившата авиокомпания в Русия има амбицията да стане лидер и по отношение на вътрешните полети в РФ. До момента емблематичната за съветската авиация „Аерофлот" държи първото място по международни редовни и чартърни полети от и до Русия.
Добро полетно време
Кризата повлия на „Аерофлот", но в размери, които мениджмънтът успя да регулира. Фирмата приключи финансовата 2009 година като една от малкото авиокомпании, чиито сметки излязоха на плюс. Обещаваща е и настоящата година. Само за първите пет месеца обемът на превозените пасажери е скочил с 31% в сравнение със същия пердиод на предходната година. Това съществено се отразява на икономиката, отбеляза генералният директор Савелев.
През 2016 г. към флотилията ще се добавят 22 Boeing-а "Dreamliner", както и 22 Airbus-a А350.
Накъде без родното?
Компанията в бъдеще очаква доставка и на 30 нови самолета "Сухой Суперджет", конструирани от руския авиоинженеринг. Западният превес обаче е осезаем.
"Искам да разбера в какъв обем "Аерофлот" ще купува отечествени самолети. Вие, видите ли, искате да доминирате на вътрешния пазар, но не искате да купувате родна техника. Така няма да стане", подчерта Владимир Путин, цитиран от в. „Взгляд".
Наново
Ясно изразената позиция на премиера накара Виталий Савелев да размисли за бъдещите бизнес планове на руския авиопревозвач и да помисли за нова стратегия при експанзията на вътрешните полети.
Ето защо се очаква и следваща среща. Тогава ще се обсъдят наново намеренията на „Аерофлот" в контекст, който ще бъде изгоден както за руската икономика и производство, така за самия превозвач.