Освен надвисналата опасност над България да връща пари, ако до 23 ноември не бъдат изпълнени всички ангажименти по програма ИСПА и пътната агенция не заработи по европейските правила, днес се оказа,
че Европейската комисия може да прибегне и до допълнителна санкция - орязване на средствата за пътища. Вицепремиерът Меглена Плугчиева предупреди пред БНР, че "в момента се намираме на етап
задействане на санкция суспендиране на средства". Тя уточни, че това означава опасност от съкращаване на парите, които са предвидени за инфраструктура от Кохезионния и Фонда за регионално
развитие.
Ако по ИСПА се установят системни нарушения, одиторите на ЕК могат да наложат цялостна финансова корекция на плащанията за следващата година. Това означава, че е възможно България да получи от 2 до
12% по-малко от средствата, които й се полагат, уточниха експерти от комисията. Причината са системни грешки при обществените поръчки по ИСПА. До тази опасност, последвала замразяването на
средствата, се стигна след скандала "Батко" в пътния фонд и ареста на двама служители заради корупция.
Междувременно столът на назначения преди два месеца шеф на пътната агенция Димитър Иванов се разклати. Плугчиева коментира, че той има здравословни проблеми и въпросът ще бъде решен до понеделник.
Източник от Еврокомисията призна, че се споменава за рокада. Преди дни правителството изпрати в Брюксел декларация, че при Иванов няма конфликт на интереси. Тази информация се проверява от
евроекспертите. Сигналите за смяната на Иванов може да са свързани с участието му в строителния бизнес, допълни източникът. Другата версия е, че правителството не е доволно от темповете на
реформиране на пътната агенция, но е затруднено в избора на наследник на Иванов.