*Информацията е актуализирана към 16.00 ч.
Тази сутрин стана ясно, че "Нефтохим Бургас" и Нефтен терминал "Росенец", които са собственост на "Лукойл", са останали без лиценз за данъчен склад и на практика не могат да функционират. Решението на Агенция "Митници" е било взето вчера и започва да действа от тогава.
Отнемането на лиценза може да доведе до оскъпяване на горивата
Отнемането на лиценза на "Лукойл Нефтохим" ще доведе до оскъпяване на горивата, но вероятността да се стигне до криза със снабдяването е много малка. Това заяви за Дарик радио Николай Белчев, представител на една от водещите вериги бензиностанции у нас. Все още не може да се прогнозира с колко ще поскъпнат горивата, но със сигурност компаниите имат запаси от суровина.
След като има натиск от по-голямо търсене, ще увеличи разходите за дистрибуция и разходите за внос, така че промяната на логистичните схеми ще доведе до оскъпяване, категоричен бе Белчев.
Най-лесно и евтино страната ни може да внася горива от Гърция и Румъния. Експертът коментира, че въпросът е с какви ресурси разполагат самите рафинерии в региона и за колко време може да се поддържа положението, информира Dariknews.bg.
На въпрос какво ще стане, ако рафинерията в Бургас остане затворена до края на годината, Белчев отговори: Не вярвам да се стигне до такъв сценарий. Все пак това е огромно предприятие и не става дума само за ДДС и акцизи, а и за множество работни места.
Дянков: Няма опасност от криза с горивата. Златев: Законопослушни сме
Няма опасност да се създаде криза със затварянето на рафинерията на "Лукойл Нефтохим", увери от своя страна вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков. Той припомни, че в България има повече от 420 вносители на горива.
Според вицепремиера няма опасност и за постъпленията в бюджета, тъй като акцизите се плащат при потреблението на горивата: Не се притеснявам за приходите в държавната хазна заради отнемането на лиценза на данъчен склад на "Лукойл Нефтохим".
Рафинерията на "Лукойл" в Бургас е преминала в авариен режим на работа заради отнетия лиценз за данъчен склад. Това съобщи шефът на компанията Валентин Златев след среща в Министерството на финансите. Той допълни: Изпълняваме указанията, преминали сме в авариен режим на работа, свалили сме преработката и го спираме.
Агенция "Митници" е издала 2 заповеди, с което е отнела лиценза на нефтеното пристанище Росенец и на рафинерията. Златев бе категоричен, че от компанията са "законопослушни". Изпълняваме указанията, преминали сме в авариен режим на работа, свалили сме преработката и го спираме, заяви Златев, който отказа всякакви други коментари.
Политическите реакции
Законът е еднакъв за всички. Така премиерът Бойко Борисов коментира в девинското село Осиково отнетите лицензи на рафинерията и евентуално драстично поскъпване на горивата. Той добави, че "Лукойл" е предупредена още преди месец да постави необходимите измервателни уреди според изискванията.
Утре в 10.00 часа финансовият министър Симеон Дянков има среща с ръководството на "Лукойл". Тогава ще бъде дадена последна възможност за изготвяне на евентуален
график, за да може в следващите два месеца рафинерията да изпълни изискванията на закона. В момента 20 мобилни екипа следят складовата наличност в рафинерията.
Министър-председателят не коментира обвиненията на опозицията с думите, че не се интересува от нея.
Правителството налага закона и затова отнема лиценз на една фирма, която не е изпълнила задълженията. Това коментира депутатът от ГЕРБ Валентин Николов по повод решението "Лукойл Нефтохим" да остане без лиценз за управление на данъчни складове. Той допълни, че на този етап не се притеснява от повишаване на цените на горивата в страната.
Пазарът на горива е отворен, защото сме в Европейския съюз и който има такъв лиценз, може да внесе горива от всяка една от страните, каза Николов. По думите на депутата изпълнителната власт следи пазара на горива и всяко едно нейно предложение народните представители са готови да обсъдят, ако има някакъв проблем.
Николов допълни, че засега той самият не се притеснява: Досега опозицията говорише, че горивата на "Лукойл" са скъпи, защото "Лукойл" имала господстващо положение. Сега изведнъж казва, че ще поскъпнат, защото е взет лицензът на "Лукойл", така че виждате каква е истината на опозицията. Няма такава.
По думите на народния представител от ГЕРБ единственото нещо, което е реално, е, че за първи път правителството има воля да налага закона. Няма войни, няма противопостовяне. Просто една фирма не е изпълнила законовите срокове и аз се надявам, че те ще ги изпълнят, каза той.
Започва битка за ограничаване и разбиване на господстващото положение на "Лукойл". Започва война. Дали правителството ще я спечели, зависи от неговата политическа воля. Това заяви пред журналисти в парламента лидерът на ДСБ и съпредседател на ПГ на "Синята коалиция Иван Костов, предаде Агенция "Фокус".
Според него, ако битката бъде спечелена, в България ще влезе евтин, конкурентен внос на готови горива, държавата ще получи средствата си от акциз и ДДС и ще може контролира внесеното количество. Възможно е в началото "Лукойл" да се опита да воюва за цените и тогава Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще трябва да наложи тежки санкции.
Горивото трябва да влезе на склад, а оттам да отиде в бензиностанциите. Твърди се, че между 20 и 30% от складовете са на други фирми. След мой разговор с директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов получих информация, че те надвишават 30%. В тази война за налагане на конкуренцията, спокойно може да се намеси КЗК, защото има много правомощия, в случай, че някой се опита да ограничи вноса на горива. 'Лукойл" няма да издържи санкциите, допълни лидерът на ДСБ. Той отбеляза, че руската комисия за защита на конкуренцията е наложила санкции от над 200 млн. долара на петролната компания.
На въпрос дали става въпрос за битка между руски лобита, Костов каза: Действията в момента са изцяло в защита на страната.
Според другия председател на ПГ на "Синята коалиция" Мартин Димитров, най-важното е финансовият министър Симеон Дянков и Ваньо Танов да не се уплашат. Димитров заяви, че правителството трябва да гарантира свободния внос на горивата и всички пречки за него трябва да бъдат премахнати. До момента изкуствено и целенасочено е бил ограничаван вносът с много сложен режим.
Иван Костов добави, че "сините" истински желаят да има война за защита на интересите на потребителя и конкуренцията и искат да видят как ще приключи тя.
Стана ясно, че е отнет лицензът на "Лукойл” за неопределен период от време. Заставаме категорично зад тези действия на министъра на финансите Симеон Дянков и директора на Агенция "Митници” Ваньо Танов, заяви още Димитров. Той добави, че е крайно време и големите фирми в България да разберат, че има държава, която да се противопостави на монопола им.
Отнемането на лиценза на рафинерията, собственост на "Лукойл”, ще подобри събирането на приходите, както и ще спомогне за падането на цените на горивата, поради отварянето на пазара на горива, прогнозира "синият" лидер.
Отнемането на лиценза на данъчни складове на "Лукойл" е добре подготвен театър между правителството и рафинерията, твърди лидерът на БСП Сергей
Станишев. Пред журналисти той коментира, че са известни "меко казано отличните отношения" между Борисов и Златев и освен това не било тайна, че всяка година
рафинерията излиза в планов ремонт.
Бившият премиер посочи, че отнемането на лицензиите се прави точно преди плановия ремонт и няма да бъдат нанесени никакви реални щети върху рафинерията. Той отбеляза, че когато се знае кога е ремонтът, предварително се произвеждат допълнителни количества.
Резултатът от тази драма, която ще заглъхне след ден-два след "тежки" разговори между "Лукойл" и правителството, ще бъде поскъпване на горивата, смята Станишев. Според него действията на Агенция "Митници" са правилни, защото законът трябва да се изпълнява.
Преди да предприеме действията срещу "Лукойл”, правителството трябваше да предприеме действия за разширяване на възможностите за повече акцизни складове, за да има по-голяма конкуренция и за да паднат цените на горивата. Това каза пред журналисти в парламента депутатът от ПГ на "Коалиция за България" Петър Мутафчиев. Според него у нас няма достатъчно широка мрежа от акцизни складове за горива и това може да се окаже определен проблем.