Специална комисия е представила днес на министър-председателя програма за управлението и финансирането на българските железници до 2013 година. Това стана ясно днес на пресконференция в Министерството на транспорта. Програмата беше представена от министъра на транспорта Петър Мутафчиев и председателя на Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание (НС) Йордан Мирчев. Представеният днес доклад ще бъде разгледан от политическия съвет на управляващата коалицията. Премиерът Станишев е изразил принципната си подкрепа за документа, като е уточнил, че предстои да бъдат обсъдени конкретните стъпки на модернизацията и съответното им финансиране. На въпрос на Econ.bg за евентуалния срок, в който се очаква отговорът на тройната коалиция, Петър Мутафчиев заяви, че това ще стане най-късно до месец. Ако тя бъде одобрена от Съвета на тройната коалиция, ще влезе в Народното събрание.
С предложенията е запознат и министърът на финансите Пламен Орешарски, който е приел разчетите в доклада. В него са заложени 10 основни принципа за политиката към железниците, поясни Йордан Мирчев.
Сред основните принципи са изграждане на дългосрочна финансова рамка за развитие на железниците, а не както е досега - планиране година за година. Акцентирано е, че е необходимо провеждане на агресивна инвестиционна политика, която да доведе до набиране на повече собствени средства и до постепенното редуциране на дела на субсидиите от държавата за железниците. В тази връзка се предлага в Бюджет 2009 да бъдат заложени 75% повече средства за железниците спрямо настоящата година.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев разясни, че изготвеният доклад цели с парите да се направи модернизация на железопътната инфраструктура по направленията на трансевропейската железопътна мрежа.
За 5-годишния период на действие на програмата са необходими над 6,5 млрд. лева. 3,94 млрд. лв. от тях ще се използват за модернизация, поддържане и експлоатация на инфраструктурата. Останалите 2,561 млрд. лева са предвидени за обновяване на влаковия парк.
Докладът предвижда за първата година увеличение от 100 млн. лв. на средствата за двете предприятия – Национална компания "Железопътна инфраструктура" и "Български държавни железници" ЕАД, каза той. Целта е в предстоящите 2-3 години да се гарантират около 60% обновяване на пътническия парк, по-високи скорости по основните направления на пътническото движение, закупуване на 50 допълнителни мотриси и др.
На срещата беше изтъкнато още, че е крайно време на железниците да се обърне полагащото им се внимание. В тази връзка министърът на транспорта посочи, че в момента Англия отделя годишно по 4 млрд. евро за финансиране на железниците, а България заделя по 0,18% от БВП (около 102 млн. лева).
Мутафчиев отдели внимание и на друга приоритетна цел на министерството – съкращаване на времето за пътуване. В тази връзка стана ясно, че за модернизацията на линията Перник–София са вложени над 8 млн. лева, като времето за пътуване по нея ще бъде съкратено с 45 минути. Рехабилитирана е и линията София-Видин, където пътниците ще пристигат с час по-бързо.
В заключение Петър Мутафчиев заяви, че ако не се промени отношението на държавата към железниците, те ще се превърнат в "аутсайдер на пазара на транспортни услуги".