Отпуснатите потребителски кредити към момента у нас са общо 12,7% от БВП

01.07.2016 | 09:00
по статията работи: econ.bg
Лихвите са на нивата отпреди кризата, а всеки десети заем е отпуснат с 0% оскъпяване
Отпуснатите потребителски кредити към момента у нас са общо 12,7% от БВП
Снимка: Thinkstock/Guliver

Общо 12,7% от БВП на страната е стойността на отпуснатите потребителски кредити в България към днешна дата. При повечето от останалите източно-европейски страни този процент е между 7 и 10 процента, което означава, че българският пазар на потребителски кредити е добре развит. Това се казва в изследване на „УниКредит Булбанк“.

От 2006 г. до днес основните причини за взимане на потребителски кредити остават без промяна. Най-често българските потребители използват изтеглените средства за ремонт на жилището и обзавеждане, за покупка на автомобил втора употреба или рефинансиране на текущо задължение.

Тъй като потребителските кредити се теглят, за да могат хората да си позволят незабавно потребление на стоки и услуги, то развитието на този пазар реално подпомага растежа на БВП.

Експертите посочват, че се очертава тенденция, според която рефинансирането на текущи задължения става все по-често с нов потребителски кредит.

Предлагането на все повече продукти за рефинансиране на текущи задължения е нова тенденция на пазара на потребителски кредити. Това не е случайно и отговаря на все по-голямото търсене от страна на потребителите. Клиентите търсят оферти за рефинансиране с цел да обединят задълженията си и да плащат една вместо няколко месечни вноски (често пъти в различни банки или финансови институции), както и заради по-добрите финансови условия, които могат да получат със специалните оферти, ако рефинансират или обединят задълженията си.  През 2015 г. над 50% от всички кредити имат за цел частично или цялостно погасяване на задължения.

Раздвижването на пазара на имоти в последната година  засили търсенето за възможности за финансиране. Често пъти клиентите използват собствени средства, но използват потребителски кредит за доплащане на имота или за посрещане на най-належащите нужди по него.

След бума на ипотеки през 2006 и 2007 г. и вследствие на закона за тяхното подновяване на десетата година от подписване на договора, с цел да бъдат избегнати нотариалните такси и да бъде получена собствеността на имуществото, някои клиенти избират да изтеглят потребителски кредит, за да погасят предсрочно ипотеката. Това е възможно да се случи благодарение на високите суми на отпусканите потребителски кредити (50 000 лв.)

Продажбата на финансови продукти чрез алтернативни канали като on line и мобилни приложения става все по-разпространена през последните години, се казва в изследването.

Очакван или не, разцветът  на финансовите услуги, достъпни през интернет, телефон и мобилни приложения, е факт. Чрез тях потребителите могат по-бързо и лесно да теглят кредити или да пазаруват на изплащане, да правят нареждания,  да следят движенията по сметките си.

Ако през 2006 г. продажбите на потребителски кредити чрез алтернативни канали не съществуваха, то към днешна дата  всеки десети потребителски кредит преминава именно през тях.

Развитието на онлайн бизнеса и нарастването на броя търговци, които го предлагат, провокира и предлагането на онлайн финансиране за покупки на стоки на изплащане.

След 2007 и 2008 г., с настъпването на световната икономическа криза, се наблюдава рязък скок в лихвените нива по потребителските кредити (от 9,76% през 2007 г. до 13,48% за 2009 г.).

След този скок, се оформя тенденцията за плавно намаляване и към 2016 г. лихвите по отпуснатите потребителски кредити са отново на нивата от 2007-2008 г. Стабилизирането на икономическата среда стимулира предлагането на по-добри условия за клиентите и по-голямото търсене на кредити.

Нива на новоотпуснати банкови кредити

След пика на кредитиране през 2007 и 2008 г. последва много сериозен спад от 66%. През 2009 г. пазарът едва надхвърли 1,7 млрд. лева. За сравнение, през 2008 г.  новоотпуснатите потребителски кредити са били на стойност над 5 млрд. лева.  

Застраховката, неразделна част от предлаганата финансова услуга

Докато през 2006 г. предлагането на застраховка към финансовите продукти е по-скоро рядкост и се предлага от единици финансови институции, то днес  клиентите сами търсят нейната сигурност и определят още по-голямото й предлагане на пазара. 

Застраховките към кредитите имат различни покрития - от защита на кредитополучателите в случай на нетрудоспособност, безработица или смърт, до  защита на закупените стоки от кражба или увреждане.

Стоковото кредитиране се развива със стабилен ръст всяка година

Потребителите сами търсят възможността за покупка на изплащане, което се дължи на достъпността на продукта и удобството в разсрочването на сумата на достъпни месечни вноски. По този начин дори непредвидените наложителни покупки са по-достъпни и предоставят на клиентите възможност за избор и по-добро качество. 

Средната продължителност на стоковите кредити не се променя драстично през последните десет години. До 2011 г. тя е средно 15 месеца, а от 2012 г. е 13 месеца. Няма голяма промяна и в средния размер на кредита – за последните пет години той не е надвишавал 750 лв.

В последните години (след 2011 г.) на пазара на стокови кредити започва да се предлага промоционалната оферта – 0% лихва. Тя е една от най-предпочитаните възможности за покупка на стоки на изплащане, през 2015 г. и настоящата 2016 г. всеки десети кредит е отпуснат с 0% лихва.

Смартфонът е най-търсеният продукт на изплащане за 2015 година и настоящата 2016

Както през 2015 г., така и до момента смартфоните са  най-търсените продукти на изплащане. Услугите и приложенията, възможни за ползване чрез смарт устройствата, стават все повече и все по-достъпни, което обяснява голямото търсене и предлагане на този продукт.

Заради цената (средно около 600 лв.), клиентите се възползват от възможността да ги закупят на изплащане . За разлика от тях, таблетите излизат на по-предни позиции в предпочитаните от клиентите стоки само през 2013 и 2014 г., достигайки до 6-а позиция, а към 2016 г. са на път да изпаднат от първите десет.

Можем да обобщим, че без големи промени в класирането за последните десет години, стоките, които клиентите търсят да закупят на изплащане, са смартфоните, телевизорите, преносимите компютри, мебелите и бялата техника.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....