Българската петролна и газова асоциация (БПГА) счита, че
лицензирането на фирмите, занимаващи се с търговия на петролни продукти, трябва да стане приоритет на правителството, заяви
по време на пресконференция днес Андрей Делчев, председателят на асоциацията.
Държавата от своя страна
подкрепя въвеждането на подобни лицензии. Според Делчев това
ще доведе до
подобряване на контрола в петролния и газовия бизнес.
Въвеждането на лицензии ще доведе и до
подобряване на контрола при строителство на бензиностанции, тъй като в момента такъв контрол практически
отсъства, добави
той.
Голяма част от ДДС-то
при вноса на горива от страна на "нерегистрирани търговци" не постъпва в хазната. Тези фирми правят еднократни доставки, след което престават да съществуват.
Загубата за
държавата от невнасянето на ДДС от страна на тези фирми е около
100 млн. лв. годишно.
Част от лицензирането на фирмите, занимаващи се с търговия на петролни продукти, най-вероятно
ще бъде извършвано от БПГА. Тази идея е била подкрепена от министъра на
финансите Пламен Орешарски, заяви още Делчев.
Фирмите -"еднодневки" сериозно нарушават и Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти. Нерегистрираните търговци не внасят задължителното по закон количество продукция в
държавния резерв, в който ресурсите трябва да са достатъчни, за да покрият среднодневното потребление на нефтопродукти за 90 дни през съответната календарна година. Тези неизпълнени задължения
впоследствие се "пренасят" върху коректните търговци, които търпят сериозна финансова тежест.
Българската петролна и газова асоциация е предложила няколко начина за премахването на тези "нерегистрирани търговци", заяви Димитър Тортогов, мениджър в "Еко България". Първият от тях е бил
връщането на плащането на акцизите и ДДС на границата, както е било до влизането на страната в ЕС. От държавата са отказали това предложение, тъй като според тях то ще доведе до
нарушаване на конкуренцията при внос на акцизни стоки от държави-членки на ЕС.
От Асоциацията също така са предложили
нерегистрираните търговци да обезпечават плащането на ДДС посредством внасяне на банкова гаранция. Това предложение също е било отхвърлено, тъй
като Закона за ДДС в България в е хармонизиран с изискванията на ЕС.
Предложено е било
да отпадне понятието "нерегистриран търговец". Това предложение също е било отказано, тъй като Законът за акцизите и данъчните складове, в който е залегнало
понятието, е хармонизиран с правото на ЕС.
Тортогов заяви, че в момента много честа практика е
фирма да внася гориво посредством търговец на петролни продукти в страна членка на ЕС и да „прескача” българските търговци. Според
него тази вратичка в закона води до масови злоупотреби.
БПГА подкрепя предлагането на биогорива на българския пазар, но смята че
сегашната законова рамка е противоречива и представлява предпоставка за създаване на
нормативен хаос, заяви още Делчев. От Асоциацията смятат, че на този етап въвеждането на биогорива на българския пазар е
силно затруднено и трудно за
реализиране.
За тази година страната ни е приела
индикативната цел биогоривата да са 2% от енергията, която се използва за транспортни цели. За 2009 г. този процент е 3.5, а през 2010 г. страната
ни трябва да достигне индикативната цел на ЕС от 5.75%. По думите на Пламен Янкулов от „Шел България” много малко от страните от ЕС са успявали да постигнат индикативните си цели. Той допълни, че
въпреки че към днешна дата все още са налице големи проблеми с търговията с биогорива, все още има възможност страната ни да успее да изпълни индикативната си цел. Необходимо е да бъдат приети
законодателни промени, които да доведат до по-лесното изпълнение на индикативните цели по отношение на биогоривата, коментира още Янкулов. Представителите на асоциацията ще обсъдят с държавата
евентуални промени в Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата на кръгла маса, която ще бъде организирана до 2 седмици, допълни Дачев. Председателят на "Шел
България" Радко Стаменов коментира, че законодателството е противоречиво, тъй като в нашия закон пише една цифра като индикативна цел, а реално ЕС изисква друга цифра. Според него на този етап не
може със сигурност да се каже какъв дял от горивата в страната трябва да заема биогоривото. Според Саменов постигането на индикативната цел на страната ни в момента е невъзможно.
Обмисля се изграждането на
онлайн връзка между бензиностанциите и данъчната администрация. По този начин ще може да се контролират по-добре доставките на горива в бензиностанциите,
което ще доведе до по-добра отчетност. Мярката би имала "дисциплиниращ ефект". Няма да е трудно да се изгради връзка с данъчните, тъй като всяка от фирмите, които са членове на БПГА, вече е изградила
онлайн връзка между бензиностанциите си и главния си офис. Въпреки това, от БПГА отчетоха, че връзката с данъчната администрация няма да реши всчики проблеми, тъй като остава главният недостатък -
липсата на контрол "на входа" - т.е., при внасянето на нефтопродукти в страната.
БПГА
твърдо подкрепя закриването на безмитните бензиностанции, заяви Радко Стаменов. Според него тези бензиностанции представляват нелоялна конкуренция, която не носи никаква полза
на обществото в България и създава предпоставки за корупция. Посредством тези бензиностанции се извършва контрабанда на стотици хиляди кубически метра горива, допълни той.
В момента в страната има повече от 3500 бензиностанции. Много от тях
не отговарят на никакви противопожарни и технически изисквания за безопасност, заяви Светослав Йорданов,
председател на управителния съвет на „Петрол АД”. Голяма част от тях не отговарят на изискванията, залегнали в закона. В момента
„сивият сектор” в петролния бизнес е от порядъка на
30%, допълни той. Същевременно през последните 10 години фирмите, членуващи в БПГА, са инвестирали
повече от 2 млрд. евро, каза Йорданов.
Инвестициите в петролопровода „Бургас-Александруполис” трябва да се оценяват по ползите на държавата, а не по произхода си, е мнението на Пламен Попов, представител на „Лукойл
България”. Той добави, че според него инвестицията в нефтопровода се определя от неговата икономическата целесъобразност. Повечето рафинериите в света използват плаващи буйове за разтоварване на
нефт, каквито ще има и край Бургас, допълни Йорданов. По думите му тази технология се използва от повечето нефтени компании в Европа, Мексиканския залив и арабския свят.