Печално известният петролен танкер Oriental Nicety (преди известен като Exxon Valdez) беше продаден по-рано тази седмица. Плавателният съд, с който се свързва една от най-известните еко катастрофи в историята на човечеството, отива за скрап. Решението идва след 6 смени на името и няколко собственици.
На 24 март 1989 едва 3-годишният кораб, носещ тогава името Exxon Valdez, се сблъсква с риф в близост до Аляска и изпуска във водата повече от 11 млн. галона суров петрол. Размерите на замърсяването достигат 28 хил.кв. км (11 хил. кв. м). В резултат голяма част от екосистемата е унищожена, десетки хиляди птици умират и 700 мили от бреговата линия са засегнати. Катастрофата е усетена особено тежко в градове като Кордоба, които разчитат изключително на риболова.
Трагедията струва на ExxonMobil повече от 4 млрд. долара под формата на разходи за почистване на водата, дела и загуби в резултат на големите щети, нанесени на репутацията й. През 1991 г. съдът в Аляска отсъжда, че американската мултинационална компания трябва да плати 5 млрд. долара под формата на наказателни щети. Върховният съд на САЩ обаче намалява по-късно санкцията до 507,5 млн. долара, разказва АП.
По онова време Exxon твърди, че не бива да й се търси за действията на капитана на супертанкера Джоузеф Хазеллуд. Според обвинение по време на инцидента той е бил пиян – твърдение, което Хазеллуд отрича. През 2009 г. капитанът се извинява на хората от Аляска в книгата си.
Още докато петролният разлив се чисти, компанията изпраща супертанкера в Сан Диего, където той е поправен и преименуван на Exxon Mediterranean. В следващите няколко години съдът се движи по различни дестинации в Европа, Близкия Изток и Азия. След няколко години злополучният кораб се сдобива с трето име - SeaRiver Mediterranean, когато Exxon го дава за използване на дъщерната си компания River Maritime. Впоследствие идват нови преименувания – първо по-краткото S/R Mediterranean и после просто Mediterranean.
През 2008 г. корабът е продаден и преоборудван в търсач на злато. Също така той е преименуван на Dong Fang Ocean. Нов инцидент става факт след малко повече от 2 г. - през 2010 г. плавателният съд се сблъсква с плаващият под малтийски флаг товарен кораб Aali. Следва нова промяна в името - Oriental Nicety, и съответно нов собственик, разказва вестник The Cordoba Times.
Новият собственик Best Oasis Ltd не посочва колко е платил за за новата си придобивка. От компанията, която е известна с това, че купува кораби единствено за да ги разглоби, използва каквото може да се спаси и изхвърли останалото, не обясниха какво възнамеряват да правят с плавателния съд. В индийския град Аланг се намира едно от най-големите предприятия за разбиване на стари кораби и танкери.