Изградената от Информационно обслужване платформа за провеждане на електронни търгове за продажба на дървесина е увеличила приходите на държавните горски предприятия с близо 53 млн. лв.
Допълнителните средства са реализирани от увеличението на първоначално обявената цена на дървесината, която е предложена на търг през електронната система. С нея работят 2 от шестте държавни горски предприятия, които продават дървесина, добита от държавните горски територии. Това са Югозападното държавно предприятие (ЮЗДП) и Североизточното държавно предприятие(СИДП).
Общият размер на приходите държавните горски предприятия от продажба на дървесина чрез електронни търгове достигна 280 млн. лв., като само са последните 9 месеца оборотът надхвърля 10 млн. лв.
От пускането в експлоатация на платформата през 2016 г. до сега са проведени близо 5 100 електронни търга. Средният брой стъпки за наддаване на търг е 27, а най-оспорваният търг е бил с 609 стъпки за наддаване.
„Изградената платформа за електронна продажба на дървесина от държавните горски територии спестява време и средства на участниците в търговете, повиши значително конкуренцията и пресече възможността за корупция и предварителни договорки на цената“, каза изпълнителният директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов. По думите му е осигурен равен достъп на всички регистрирани дървопреработвателни компании от страната.
Електронната платформата улеснява максимално процеса по регистрация на участниците в електронни търгове, както и работата на комисиите по тръжните процедури.
Системата позволява регистрация както на юридически, така и на физически лица. За достъп до нея се изисква единствено първоначална регистрация и валиден Квалифициран електронен подпис (КЕП). Електронните търгове в платформата са с явно наддаване и се провеждат в реално време през уеб браузър. Участниците могат да наддават от всяка една точка на земята и по всяко време.
Системата автоматично извършва класиране на база най-висока предложена цена, с което значително се намаляват обжалванията на процедурите и се гарантира честността на проведения търг. С помощта на интегрираната услуга за удостоверяване на време и съдържание – Time Stamp, която е разработена от Информационно обслужване, се потвърждава достоверността на документите и подадените оферти от участниците в платформата. Цялата документация е изцяло в електронен формат, а системата осигурява най-високата степен на защита от подмяна и/или загуба на оферти и документи. Тя предпазва както тръжните комисии, така и търговците, решили да участват в наддаването.
За максимално улеснение на участниците в електронни търгове, платформата предлага автоматични уведомления чрез електронна поща за открити нови процедури и преди започване на електронния търг.