Плащаме за най-скъп дизел в ЕС

18.08.2015 | 14:30
по статията работи: econ.bg
Цената обаче се отчита преди облагане с ДДС и акциз
Плащаме за най-скъп дизел в ЕС
Снимка: Sxc.hu

Дизелът в България е най-скъп в Европейския съюз. Това е така обаче, ако се отчита цената на горивото преди облагането му с ДДС и акциз. Към 12 август стойността на дизела, която се изчислява на база цената на производител/вносител и надценката на бензиностанциите, е била 0,658 евро на литър, става ясно от данни на сайта energy.eu, който обобщава информация от всички страни от ЕС.

С близо 24% по-ниска е средната стойност за съюза, стигайки 0,531 евро. Веднага след България по скъп дизел се нареждат Малта и Гърция. Най-евтино - 0,398 ,е горивото в Австрия.

В част от останалите европейски страни обаче данъците и таксите са по-високи, така че крайната цена на дизела по бензиностанциите в 11 от тях превишава тази у нас.

Стойността преди облагането с данъци и такси на масовия бензин А95 в България също е сред най-високите – пета позиция за ЕС. След добавянето на налозите обаче българският потребител плаща един от най-евтините бензини спрямо останалите европейци.

В последните месеци, през които се срина цената на петрола, у нас стойностите на горивата не се промениха. Като причина беше обяснено поскъпването на долара.

На 1 май и вчера цената на долара обаче е една и съща. Една и съща е и цената на бензина 2,29 лв. Но в същото време цената на барел суров петрол на 1 май е 65 долара, а вчера е 42 долара.

Цената на петрола е 40% от тази, която плащаме. Най-високата част от цената е за акцизите. Освен че имаме най-скъпото производство на бензин, имаме и най-ниския акциз в ЕС. България получава от търговците най-малко пари от акциз в ЕС. У нас акцизът на бензина е 36 цента, в Австрия е 48 цента, в Румъния 46 цента, Унгария е 39 цента.

Според финансиста Емил Хърсев производителят продава на цената, на която може, информира bTV. По думите му начините за противодействие са два – или пазарът се свива и производителят снижава цената, или има внос от друг производител.

„Според мен държавата може с буферен фонд от резервите да организира по-ниска цена. Всичко е въпрос на търговска логика и политика. За съжаление, в годините на рецесия у нас си отидоха от пазара търговци, които внасяха и даже изнасяха горива”, посочи експертът.

Оцени статията:
1.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 26.11   1335 г. – Провежда се първата среща на Вишеградската тройка – между кралете на Полша, Унгария и Чехия, на която се формира Антихабсбургски съюз. 1394 г....