Потребителите заплашени от сезонна задлъжнялост след празничната еуфория

27.12.2011 | 10:09
по статията работи:
Определянето на необходимия минимум за погасяване на сметките ще спести сътресения на потребителите, съветват от асоциация
Потребителите заплашени от сезонна задлъжнялост след празничната еуфория

Българският потребител става по-малко платежоспособен в началото на всяка нова година заради разходите, които съпътстват празничната еуфория. Това показва анализ на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Според статистиката на асоциацията януари и февруари традиционно попадат сред месеците, в които се появява синдромът на сезонната задлъжнялост.

Покрай празниците в края на годината хората се втурват да пазаруват, без да направят ясна равносметка за възможностите си. В еуфорията много българи забравят, че декемврийската заплата е възнаграждение като всяко предходно (особено при липсата на бонуси и 13-та заплата в период на криза), което трябва да бъде предвидливо разпределено. Това често води до невъзможност за покриване на текущите разходи за сметки след отминаването на празничните дни.

"Периодът между двата празника е добър за планиране на текущите разходи през януари. Определянето на необходимия минимум за погасяване на сметките ще спести сътресения на потребителите", коментира Райна Миткова-Тодорова, председател на АКАБГ.

"Домакинствата трябва да помислят за сметките за ток, които ще бъдат значително по-високи поради студеното време и повишената консумация в период, когато цялото семейство е у дома, а жените традиционно са активни в кухнята. Следват сметките за кабелна телевизия, мобилни телефони и парно. Последните две също се очаква да бъдат по-високи заради поздравителните съобщения и обаждания и по-ниските температури, съответно.", добавя Миткова-Тодорова.

Тежестта на масовото пазаруване се засилва от повишения риск от заболявания през януари. Дори в случаите, в които се използва безплатна медицинска помощ, разходите за лекарства отежняват бюджета на семейството и влияят негативно върху платежоспособността.

"През настоящата година потребителите трябва да подхождат с още по-голямо внимание към закъсненията в плащанията, тъй като кредиторите стартират процедура по събиране на вземанията си още на 3-ия - 5-ия ден след датата на падежа.", коментира Димитринка Гринко, член на АКАБГ.

Данните попадат или в агенция за събиране на вземания, или в специализиран вътрешен отдел на организацията-кредитор. И в двата случая обажданията създават притеснения за длъжника. Затова, навременното плащане на текущите месечни сметки спестява поетапно натрупване на задължения и елиминира риска от излишно усложняване на процеса, напомня Гринко.

Коректната процедура по събиране на вземания стартира с изпращането на sms, следва обаждане, което има за цел да напомни за задължението, но и да информира за последствията от по-продължително отлагане. По време на първия разговор длъжникът трябва да получи името на кредитора-възложител, размера на задължението и датата на неговия падеж. АКАБГ вече има телефон, на който потребителите, получили некоректни обаждания или лошо отношение, могат да подават сигнал.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 07.12   1732 г. – Кралската опера в Лондон отваря врати. 1787 г. – Делауър става първият американски щат, ратифицирал Конституция на САЩ. 1815 г. – Френският...