През юли 2008 г. показателят
“доверие на потребителите” се понижава с 2.7 пункта спрямо
априлското си равнище, като намаление има и при градското, и
при селското население. Като цяло юлската анкета регистрира повишаване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с изразените мнения три месеца по-рано.
Оценките на потребителите относно
настъпилите промени във
финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца, а така също
и очакванията им за
следващите дванадесет месеца, са по-неблагоприятни, като намалението на балансовите показатели спрямо априлското наблюдение е съответно 3.4 и 4.9
пункта.
Повишаване на песимизма у потребителите
се отчита и при
оценките за настоящото развитие на
икономическата ситуация в
страната, както
и при очакванията им за дванадесет месеца напред.
През юли
силни и тревожни остават усещанията на потребителите
по отношение на повишаването на потребителските цени.
Оценката им за инфлацията през
последните дванадесет месеца
има по-висока стойност (плюс 2.8 пункта) в
сравнение с мненията,
изразени три месеца по-рано, като
стойността
на балансовия показател е 86.6% и е само
с 1.9 пункта под
регистрирания максимум през януари 1997 година, информира Националният статистически
институт.
По-негативни са и
очакванията, свързани с изменението на потребителските цени през следващите дванадесет месеца -
плюс 5.4 пункта увеличение на
баланса. Същевременно обаче по отношение на
очакваната безработицата, потребителите продължават
да бъдат положително настроени, като
през юли балансовият
показател пада с 0.6 пункта в сравнение с резултатите от анкетата през април.
Спрямо мненията на потребителите, изразени три месеца по-рано,
последната анкета на НСИ отчита и влошена обща оценка на настоящата ситуация в контекста на подходящо/неподходящо време да се
правят спестявания, както и основни разходи за предмети с дълготрайна употреба.
Резултатите от анкетата през юли отчитат също по-песимистични очаквания на потребителите относно бъдещите им покупки (разходи) през следващите дванадесет месеца, като това се отнася за разходите за
подобрения в дома, закупуването или построяването на жилище и покупките на кола. Единствено положителна тенденция се отчита при намеренията на потребителите за покупки на предмети с дълготрайна
употреба през следващите дванадесет месеца.