Потребителите остават песимисти относно българската икономика

07.08.2008 | 11:23
по статията работи: Петър Чернев
Хората очакват цените да продължат да се покачват
Потребителите остават песимисти относно българската икономика

През юли 2008 г. показателят “доверие на потребителите” се понижава с 2.7 пункта спрямо априлското си равнище, като намаление има и при градското, и при селското население. Като цяло юлската анкета регистрира повишаване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с изразените мнения три месеца по-рано.

Оценките на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца, а така също и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-неблагоприятни, като намалението на балансовите показатели спрямо априлското наблюдение е съответно 3.4 и 4.9 пункта. Повишаване на песимизма у потребителите се отчита и при оценките за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната, както и при очакванията им за дванадесет месеца напред.

През юли силни и тревожни остават усещанията на потребителите по отношение на повишаването на потребителските цени. Оценката им за инфлацията през последните дванадесет месеца има по-висока стойност (плюс 2.8 пункта) в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано, като стойността на балансовия показател е 86.6% и е само с 1.9 пункта под регистрирания максимум през януари 1997 година, информира Националният статистически институт.

По-негативни са и очакванията, свързани с изменението на потребителските цени през следващите дванадесет месеца - плюс 5.4 пункта увеличение на баланса. Същевременно обаче по отношение на очакваната безработицата, потребителите продължават да бъдат положително настроени, като през юли балансовият показател пада с 0.6 пункта в сравнение с резултатите от анкетата през април.

Спрямо мненията на потребителите, изразени три месеца по-рано, последната анкета на НСИ отчита и влошена обща оценка на настоящата ситуация в контекста на подходящо/неподходящо време да се правят спестявания, както и основни разходи за предмети с дълготрайна употреба.

Резултатите от анкетата през юли отчитат също по-песимистични очаквания на потребителите относно бъдещите им покупки (разходи) през следващите дванадесет месеца, като това се отнася за разходите за подобрения в дома, закупуването или построяването на жилище и покупките на кола. Единствено положителна тенденция се отчита при намеренията на потребителите за покупки на предмети с дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...