Превозвачите все пак ще блокират границата с Турция

08.02.2014 | 16:45
по статията работи: Петя Бързилска
На 21 февруари ще има двустранна среща относно квотите за превоз, потвърдиха официално от Анкара
Превозвачите все пак ще блокират границата с Турция

Въпреки обещанието за среща между транспортните министри на България и Турция българските превозвачи ще блокират българо-турската граница в понеделник. Това обяви пред БНР Петко Ангелов, зам.-председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

Според него митническите власти на Турция съзнателно възпрепятстват преминаването на български ТИР-ове през турска територия.

"В понеделник блокираме границата, докато не ни дадат ясни и точни правила, по които се работи от турска страна", каза Ангелов.

"В скоро време може, след 20 дни, един месец, това са неща, които не търпят отлагане. От ноември месец се молим за двустранна среща между България и Турция. В момента от турска страна едностранно блокират българските разрешителни и малките превозвачи са пред фалит", заяви още зам.-председателят на асоциацията.

"Големите превозвачи сме солидарни с малките фирми, защото една икономика се определя от големи и малки фирми. Нашата идея е, че като има насрочена среща, трябва да бъдат пуснати малките фирми да пътуват", обясни Ангелов.

В момента границата е блокирана от турска страна. Няма разрешителни, не е пусната, системата не работи, добави той.

Турските превозвачи настояват за увеличаване на сегашните 15 хил. разрешителни, издадени от България, на 125 хил. броя. Българските превозвачи, от друга страна, разполагат само с 5 000 еднократни разрешителни за превоз. Според Ангелов, затварянето на границата ще бъде резултатен ход.

По думите му в момента турските превозвачи имат поне 500 камиона, натоварени и то с разваляеми стоки, които стоят по границите.

"В момента те имат разрешителни, транзити и затварят границата едностранно с изкуствено анулиране на разрешителните без причина, няма и обяснение защо са го направили това нещо", заяви той.

Междувременно турският министър на търговията и митниците Хаяти Язъджъ заяви, че България трябва да се държи благоразумно, за да се реши кризата с транзитните разрешителни за турските ТИР-ове. По думите му в рамките на постигнатата договореност България е трябвало да отпусне 25 000 транзитни разрешителни за шест месеца, но досега е дала само 5000.

"В случая вината е на българската страна и за съжаление тя не постъпва правилно", смята турският министър на търговията, пише iNews.bg.

След многократно отправяни искания от българска страна за провеждането на двустранна среща, турската страна официално потвърди, че такава ще се състои на 21 февруари тази година. в Анкара.

По време на разговорите се очаква да бъдат уточнени квотите еднократни разрешителни за автомобилен превоз между двете страни, както и други въпроси от взаимен интерес, съобщават от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Двустранните отношения в областта на автомобилния транспорт между България и Турция са регламентирани от спогодба, подписана в Анкара на 16 април 1977 г. Съгласно този документ, компетентните органи определят годишен контингент от разрешителни.

За последен път контингентът от разрешителни между двете страни, който се разменя на реципрочна основа е договорен през 2012 г. Това са 250 000 транзитни разрешителни, 17 500 разрешителни „празен-пълен”, 32 000 разрешителни „пълен-пълен” и 1 100 разрешителни за/от трета страна.

В случай, че и двете страни са съгласни с този контингент, съгласно установената практика, той се счита за предварителен контингент, валиден и за следващата календарна година. По настояване на българската страна, по време на двете заседания на Смесената българско-турска комисия по международен автомобилен транспорт, проведени през септември 2013 г. (3-4 септември 2013 г. в Анкара и 17-18 септември 2013 г. в София), в дневния ред бе включен въпроса за определяне на контингента от разрешителни за 2014 г., поради това, че същият не отговаря на реалните потребности на превозвачите.

И двете срещи приключиха без да бъдат подписани протоколи и съответно без да бъде определен контингента от разрешителни за 2014 г., обясняват от транспортното ведомство.

През ноември миналата година българската страна отново постави въпроса за провеждане на среща, във възможно най-кратък срок. По своя инициатива, през ноември 2013 г. турската страна изпрати част от разрешителните, договорени през 2012 г., в следните обеми - 5 000 транзитни разрешителни, 8 750 разрешителни „празен-пълен”, 16 000 разрешителни „пълен-пълен” и 550 разрешителни за/от трета страна.

Спазвайки принципа на реципрочност, българската страна предостави на Турция същото количество разрешителни, като за пореден път отбеляза, че тези разрешителни представляват предварителен контингент за 2014 г. В знак на добронамереност, на 20 януари 2014 г., българската страна предостави още 10 000 транзитни разрешителни за нуждите на турските превозвачи.

Турската страна информира, че при непредоставяне на половината от договорените през 2012 г. транзитни разрешителни едностранно ще обяви за невалидни предоставените разрешителни за българските превозвачи, както и че среща може да се проведе, единствено при условие, че българската страна й предостави тази бройка. На 30 януари 2014 г. турската страна обяви за невалидни предоставените разрешителни за българските превозвачи. Като ответна мярка, българската страна обяви за невалидни разрешителните за турските превозвачи, считано от 00:00 ч. на 1 февруари 2014 г.

*Информацията е обновена в 18.00 ч.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...