Автомобилните превозвачи ще излязат на
ефективен протест в
петък, който
може да
прерасне в
гражданско неподчинение или
блокиране на пътища. Заплахата ще стане
факт, ако утре
представители на
ангажираните с
проблема министерства не ги
потърсят за преговори. Това заяви председателят на Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт
Димитър Николов, цитиран от Дарик радио.
Утре превозвачите ще
прекратят протестните си действия и
ще имат готовност за
водене на преговори с
представители на
държавната власт. По думите на Николов, ако
се стигне до разговори,
превозвачите ще
настояват да бъде
приета изготвената
декларация с
техните искания.
Основните пунктове са свързани с
поскъпването на горивата и високите акцизи.
Имаме готовност да
блокираме пътища, ако
не ни обърнат внимание сега, допълни Николов.
Силно сме разочаровани от факта, че в
цяла Европа се
мисли за това
какви мерки да бъдат
предприети по
отношение цените на горивата, а
българското правителство нехае. Проблемът е общ, той не засяга само превозвачите, каза още Николов,
цитиран от Агенция "Фокус".
Очакваме
Комисията за защита на конкуренцията да
преразгледа решението си дали в България
има картелни отношения между
вносителите на
горива. Трябваше в България да дойде комисар Меглена Кунева в България, за да реши комисията трябва да се самосезира, попита Николов. Според него
парламентарната комисия по
транспорта трябва да
обясни защо според нея
не може да се говори за
подобно картелно споразумение.
Всеки един от тези над
200 камиона, които се събраха на протеста
губи 300 евро. Това са много пари, които изтичат всеки ден на асфалта. Ако
правителството реши да остане "глухо" за нашите проблеми, то този проблем би станал много сериозен, допълни Николов. Според него
много от малките превозвачи са пред
фалит и за това
не са успяли да вземат
участие в протестите до момента.
Превозвачи от Благоевград ще
блокират главен път Е-79, ако
исканията им
не бъдат
удовлетворени. Това заяви
председателят на сдружението Валери Николов. От там
настояват за
намаляване на акциза върху
дизеловото гориво и
по-ниска цена на винетните
стикери, които от
следващата година ще струват
1 600 евро за
тежкотоварен автомобил.
Превозвачите от района
възнамеряват да излязат на
мирен протест в понеделник. Той ще се състои в
движение на тежкотоварни камиони с
около 30
км. в час. Идеята е шествието да тръгне от терминала при Благоевградската митница, да продължи през Покровнишко шосе, Е-79 и да завърши при село Бело поле.
Протестиращите очакват да
бъдат подкрепени и от
строителни фирми, които разполагат с тежкотоварни коли. Все още
не е ясен
точният брой на превозвачите, които
ще се включат в шествието и блокадата на Е-79.
Близо
200 водачи на
тежкотоварни автомобили от
Варна излязоха на
протест. Към тях се
присъединиха и
колегите им от Бургас и Добрич. Исканията им
подкрепиха рибарите от Варна и Балчик, както и
автобусните и таксиметрови превозвачи. Те
продължават да
настояват за
намаляване цените на горивата,
възстановяване на вече платените акцизи и
понижаване или
премахване на винетната такса, съобщи БНТ.
Превозвачите са
разочаровани от
трудния диалог с
правителството, но все още очакват разбиране. Ако не го получат те ще бъдат
принудени да
повишат цената на транспортните услуги, което ще се отрази на крайните отребители. Протестиращите смятат, че
страната е на прага на
хиперинфлация, и че в момента транспортните цени се диктуват от "сивия" сектор.
Проблемите в
автобусния сектор могат да
бъдат решени много по-бързо, отколкото тези в
превозваческия. Това каза
председателят на
Националния съюз на превозвачите Румен Крумов след проведената днес среща между представители на автомобилните превозвачи и депутати от НДСВ.
Крумов обясни, че
освен обсъждания във връзка с
нарастването на цените на горивата, е било акцентирано на
проблема с нелоялната конкуренция.
Превозвачите
настояват държавата да се намеси в
регулацията на пазара.
Намерихме допирни точки за това, че
един от сериозните проблеми в сектора е
състоянието на пазарите, на които се предлагат
превозвачески услуги.
Част от забележките отправени от бизнеса, бяха
свързани с контрола и регулацията. Предполага се, че с
приемането на промени в
действащата в момента
нормативна уредба, ще
бъдат регулирани отношенията на пазара. Не говорим за нищо по-различно освен за чисто пазарните условия. В прав текст си казахме, че
много
субекти,
опериращи на свободния транспортен пазар, не
"играят по правилата". Регулирането на отношенията на пазара не е работа
само
на превозвачите, своят дял в него има и
регулиращия орган, каза Крумов.
По думите му
представители на "жълтата партия" са изразили становище, че
ще представят проблемите пред
коалиционните си партньори и ще
настояват за вземане на мерки,
поне в сектора на автобусните превози. По
въпроса с акцизите самите
представители на автобусния бранш не са
застанали на твърдата позиция за
възстановяване на част от вече платения от тях акциз, за което
настояват товарните превози.
Правителството би могло да възстанови
част от разходваните суми под
формата на субсидии, като вземе опит от
практиката на някои
страни-членки на
Европейския съюз.
Възстановяването на акциза е свързано със
спогодбите, които
България има като
страна-член на
Европейския съюз, и
трудно би било реализирано, обясни Крумов.
Като цяло беше обещана подкрепа за
бизнеса от страна на
политическата сила, обобщи Крумов. На срещата не са присъствали организаторите на протестите
в сектора на товарните превози.
Днешният протест на таксиметровите шофьори Крумов коментира по следния начин: “Ментетата стачкуват против ментетата”. По думите му протестът е бил описан така от един таксиметров шофьор.
Едва около 15 таксиметрови шофьори се събраха на обявения за 11 часа
протест пред храм-паметника „Свети Александър Невски” в столицата.
Организаторите на протеста – Националната федерация на таксиметровите водачи в България заявиха, че
протестират срещу „такситата – менте”.
Пред всички събрали се
участници в протеста председателят на съюза
Яне Янков обвини фирми като "ОК Супетранс" и "Такси за 1 евро", че
работят в "сивата" икономика. Според
него именно
те са причината на протеста да
присъстват толкова малко коли.
На въпрос дали е категоричен в твърдението си, че големите фирми работят незаконно, Янков отговори: „Да. Ако това е, което искате да чуете – те са нелегитимни”.Председателят на федерацията
допълни, че ако
само събралите се таксита са
легитимните, то това е
много жалко.
Друго искане на таксиметровите превозвачи е да
отпадне задължителното поставяне на паник-бутон в колите. Според Янков миналата година таксиметровите шофьори
са искали право
да поставят такъв бутон, но
никога не са искали това да стане
задължителна норма.
Право на всеки от нас да решава как ще се обезопасява. Ние отговаряме за нас и за нашите клиенти, но
слагането на паник – бутон не трябва да бъде
задължително, заяви
Янков.
Той представи пред журналисти
своеобразна декларация с
искания, която ще бъде
внесена в парламента. Според него т
ези
искания са
внасяни неведнъж, но към момента
никой не им е
обърнал внимание.
Снимка: Агенция "Фокус"