Строителството на тунела при Кресненското дефиле може да започне до средата на 2016 г., заяви транспортният министър Николина Ангелкова. Тя заяви, че проектът за тунела, дълъг над 15,5 километра, е
включен в бъдещата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. „Предложили сме довършването на Лот 3 на автомагистрала „Струма” в 64-километровата отсечка с тунела. В момента
текат тръжни процедури за избор на изпълнител и през пролетта на следващата година може да тръгне строителството, обясни Ангелкова, цитирана от агенция „Фокус“. Тя припомни, че се работи и по
подготовка на алтернативен вариант, който няма да спре работата по проекта за тунела. Очаква се техническото задание да бъде завършено в края на тази година.
Предложили сме на ЕК когато се прави оценка за въздействие на околната среда по време на строителството на тунела в началото на следващата година, да се оцени и алтернативният вариант, по който в
момента се работи. Така ще може ако има възможност, да спестим средства и да избегнем строителството на тунела. Това може да доведе до спестяване между 270 и 350 милиона евро”, поясни Николина
Ангелкова. Тя подчерта, че не се спира работата по тунела.
Автомагистрала „Хемус” също е изключително важна и сме я включили в новата програма, обясни още тя. За първата част от магистралата – между Ябланица и Плевен техническият проект вече е готов. В
момента текат процедури за избор на изпълнител за строителството. „Строежът може да започне през пролетта на следващата година. Предложили сме цялата автомагистрала „Хемус” в новата ОП, но в частта
от Велико Търново до Шумен ще се финансира със заем на Европейската инвестиционна банка.
В частта „Железопътна инфраструктура” сме предложили довършването на направлението сръбско-турска граница и по-специално ЖП отсечките Елин Пелин-Ихтиман и Ихтиман-Септември, обясни Ангелкова.
Финансиране ще се търси и за втората фаза на жп линията Пловдив-Бургас с обща индикативна стойност 1,3 милиарда евро”, обясни министърът. Започнали сме и подготовка на дългосрочна стратегия за
съживяването и развитието на БДЖ”, каза още министър Николина Ангелкова.
По бъдещата оперативна програма се очаква да се финансира и строителството на третия метродиаметър в София. Той ще започне да се строи от най-трудния му участък – между бул. „Янко Сакъзов” до ж.к.
„Борово”. Впоследствие ще бъдат изграждани и участъците до кварталите „Овча купел“ и „Левски“.
„Включили сме и частта от бул. „Черни връх” до един от столичните молове, добави министърът. „Предложените в първия работен вариант на програмата подадени проекти са на стойност около 4 милиарда евро. Бюджетът, с който разполага Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. е 1,9 млрд. евро с национално съфинансиране“.