Дадоха ултиматум на строителите на магистрала "Струма"

30.09.2014 | 18:54
по статията работи: Георги Велев
Договорът с гръцката "Актор" няма да бъде удължен ако до 15 дни фирмата не започне работа по проекта
Дадоха ултиматум на строителите на магистрала "Струма"

Ако до 15-ти октомври строителят на Лот 4 на магистрала „Струма“ не се активизира, договорът му няма да бъде удължен. Това заяви вицепремиерът по икономическа политика и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева.  Тя присъства на проверка на строителните работи на АМ Струма като с нея бяха и транспортният министър Николина Ангелкова и шефа на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. Това е второто предупреждение за забавянето в строителството.

В момента се водят постоянни разговори с гръцката фирма „Актор“, която строи участъка. На последната среща от фирмата изявиха желание да подновят работа, но днешната инспекция не показва такава воля, беше категорична министър Захариева. Затова беше поставен ултиматум до 3-ти октомври – петък, от фирмата да представят актуализиран работен график. На практика на лот 4 строителството е спряло повече от година и финализирането му закъснява. "Всъщност тук нищо не е помръднало от преди година и половина, когато идвах за първи път на проверка пак в качеството си на вицепремиер", заяви Захариева.

До този момент от гръцка страна са поставени редица условия за продължаване на работата, включително и за увеличаване на цената на участъка, но всичко им е отказано, допълни тя. Според нея обаче, ще е по-изгодно за нас да не се стига до неподновяване на договора, заради допълнителното забавяне от нова процедура за обществена поръчка за изпълнител. Ако „Актор“ възстанови работа, срокът който им е поставен за изнасяне на трасето извън населените места е краят на ноември. Това са 3 и половина километра, заради които местните хора протестират и имат пълно право, заяви министър Захариева. Лот 4 е дълъг 15 км. Цената му е 67 млн.лева

Освен лот 4 от Сандански до границата с Гърция бе инспектирано и строителство на другия участък от аутобана – между Дупница и Благоевград. Най-дългата отсечка – лот 2, Дупница – Благоевград, е над 37 километра и трябваше да бъде готова до март 2015 г. Този срок се очаква да се удължи до есента, заради археологическа работа, която не може да бъде завършена навреме. Независимо от това, проектът няма да бъде оскъпен, увериха строителите. От цялото трасе, това е отсечката с най-добра организация, изтъкна Захариева.

Стойността на лот 2 е 358 милиона лева. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела с дължина по 500 метра и шумозащитни прегради.

Средствата за строежа на магистралата са отпуснати по оперативна програма "Транспорт". „Струма“ трябва да бъде завършена през 2020 година и лот 3 на магистралата е един от приоритетните проекти, включени в новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Именно той е и най-сложен за строителство, защото включва 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Индикативната стойност на лот 3 е около 1,7 млрд. лева. Министър Захариева подчерта, че условието на ЕК е да построим цялата магистрала и ако не го направим ще загубим парите и за останалите лотове. „Не сме спирали работата по подготовката на лот 3 на АМ „Струма“, който е основен приоритет в пътния сектор в програмния период 2014 – 2020 г.“, подчерта министър Ангелкова. Подучастъците от Благоевград до с. Крупник и  от Кресна до Сандански са готови и строителството по тях може да започне през пролетта на следващата година. Участъкът с 15-километровия тунел, който ще е и един от най-дългите в Европа, се проектират различните му варианти.

Съгласно националното законодателство, преди започване на тръжна процедура за строителството му, трябва да бъде направена нова процедура по Оценка на въздействието върху околната среда за времето на изграждане на обекта. По тази причина е предложено на Европейската комисия паралелно да се разработи алтернативен вариант на преминаване през Кресненското дефиле, който да следва максимално близо съществуващия път и паралелно с проекта за тунела, да бъде направен ОВОС и за него. По този начин, може да бъде изграден скоростен път позволяващ 100 км/ч, а индикативната стойност на проекта може да бъде намалена с около 270 млн. евро.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 16.12   955 г. – Започва понтификатът на папа Йоан XII. 1653 г. – Оливър Кромуел става лорд-протектор на Англия, Шотландия и Ирландия. 1740 г. – Избухва Войната...