Още в началото на следващата година България вероятно ще може да започне да усвоява европейските пари по оперативна програма „Транспорт”. Бюджетът по програмата до 2020 г. ще бъде в размер на 1,9 млрд. евро, заедно с националното съфинансиране. Проектите, които са приоритетни за изпълнение през новия програмен период, обаче възлизат на 4 млрд. евро. Това заяви служебният транспортен министър Николина Ангелкова след среща с еврокомисари в Брюксел.
„Нуждата от приоритизиране е очевидна, предвид ограничения финансов ресурс“, заяви Ангелкова. Тя очерта основните приоритетни проекти в пътната и жп структура, съобразени с балансирано развитие на Южна и Северна България.
В жп сектора ще се работи приоритетно за завършването на направленията сръбска – турска/гръцка граници и Пловдив – Бургас. Заради нуждата от подвижен състав съвместно с инициативата Джаспърс ще бъде разработена дългосрочна стратегия за развитие на БДЖ.
„Предложили сме цялата АМ „Хемус“ да бъде включена в обхвата на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, но частта от Велико Търново до Белокопитово да се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка“, каза още Ангелкова и посочи, че вече има принципно съгласие от страна на банката.
При пътните проекти основен приоритет остава лот 3 на АМ „Струма“. Другият приоритет в пътния сектор е изграждането на тунела под връх Шипка. Работи се и по направлението Видин – София и АМ „Калотина – София“.
„Предвид ограничения финансов ресурс, трябва да се търсят други източници на финансиране, като една от възможностите е заем от ЕИБ, но най-важното е тези инфраструктурни проекти да бъдат реализирани“, обясни министър Ангелкова.
Тя подчерта, че метрото ще продължи да се разширява със средства от новата оперативна програма. В периода до 2020 г. ще започне работа по третия лъч на подземните железници. Очаква се да бъде финансирано строителството на най-тежкия участък от метрото - трасето от бул. Янко Сакъзов до кв. Красно село.
По време на пресконференцията стана ясно, че съвместно с Джаспърс се работи по разработване на Мултимудална транспортна стратегия, което е предварително условие по Споразумението за партньорство с ЕК. Също така е предложено, по линия на Техническа помощ на програмата, ЕИБ да разработи стратегия за таксуване по пътната инфраструктура (т.нар. тол система).
Предвиждат се допълнителни срещи, за да се постигне финалното неформално съгласуване с Комисията. Тогава ще се пристъпи и към подаването на програмата за официално одобрение. Министър Николина Ангелкова изрази увереност, че процесът няма да се забави и ще приключи преди края на годината.
Междувременно министърът на регионалното развитие Екатерина Захариева обясни, че се замразяват спешни ремонти на големи пътища и съоръжения у нас. Заради липса на пари за следващата пролет се отлага рехабилитацията на участъците в най-лошо състояние от "Тракия”, довършването на магистрала "Хемус” край Белокопитово и магистрала "Марица” преди турската граница. Под въпрос е и подготовката на пътищата за зимата, както и довършването на ремонта на трите виадукта – на "Тракия” и "Хемус”.