Европа ни дава 1,9 млрд. евро за транспорт до 2020 г.

26.09.2014 | 21:00
по статията работи: Мария Стоянова
Можем да започнем усвояването на парите още в началото на 2015 г., заяви министър Ангелкова
Европа ни дава 1,9 млрд. евро за транспорт до 2020 г.

Още в началото на следващата година България вероятно ще може да започне да усвоява европейските пари по оперативна програма „Транспорт”. Бюджетът по програмата до 2020 г. ще бъде в размер на 1,9 млрд. евро, заедно с националното съфинансиране. Проектите, които са приоритетни за изпълнение през новия програмен период, обаче възлизат на 4 млрд. евро. Това заяви служебният транспортен министър Николина Ангелкова след среща с еврокомисари в Брюксел.

„Нуждата от приоритизиране е очевидна, предвид ограничения финансов ресурс“, заяви Ангелкова. Тя очерта основните приоритетни проекти в пътната и жп структура, съобразени с балансирано развитие на Южна и Северна България.

В жп сектора ще се работи приоритетно за завършването на направленията сръбска – турска/гръцка граници и Пловдив – Бургас. Заради нуждата от подвижен състав съвместно с инициативата Джаспърс ще бъде разработена дългосрочна стратегия за развитие на БДЖ.

„Предложили сме цялата АМ „Хемус“ да бъде включена в обхвата на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, но частта от Велико Търново до Белокопитово да се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка“, каза още Ангелкова и посочи, че вече има принципно съгласие от страна на банката.

При пътните проекти основен приоритет остава лот 3 на АМ „Струма“. Другият приоритет в пътния сектор е изграждането на тунела под връх Шипка. Работи се и по направлението Видин – София и АМ „Калотина – София“.

„Предвид ограничения финансов ресурс, трябва да се търсят други източници на финансиране, като една от възможностите е заем от ЕИБ, но най-важното е тези инфраструктурни проекти да бъдат реализирани“, обясни министър Ангелкова.

Тя подчерта, че метрото ще продължи да се разширява със средства от новата оперативна програма. В периода до 2020 г. ще започне работа по третия лъч на подземните железници. Очаква се да бъде финансирано строителството на най-тежкия участък от метрото - трасето от бул. Янко Сакъзов до кв. Красно село.

По време на пресконференцията стана ясно, че съвместно с Джаспърс се работи по разработване на Мултимудална транспортна стратегия, което е предварително условие по Споразумението за партньорство с ЕК. Също така е предложено, по линия на Техническа помощ на програмата, ЕИБ да разработи стратегия за таксуване по пътната инфраструктура (т.нар. тол система).

Предвиждат се допълнителни срещи, за да се постигне финалното неформално съгласуване с Комисията. Тогава ще се пристъпи и към подаването на програмата за официално одобрение. Министър Николина Ангелкова изрази увереност, че процесът няма да се забави и ще приключи преди края на годината.

Междувременно министърът на регионалното развитие Екатерина Захариева обясни, че се замразяват спешни ремонти на големи пътища и съоръжения у нас. Заради липса на пари за следващата пролет се отлага рехабилитацията на участъците в най-лошо състояние от "Тракия”, довършването на магистрала "Хемус” край Белокопитово и магистрала "Марица” преди турската граница. Под въпрос е и подготовката на пътищата за зимата, както и довършването на ремонта на трите виадукта – на "Тракия” и "Хемус”.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...