Снимка: Regal.bg
Бизнесменът Христо Ковачки продава търговската си верига "Европа" на литовската "Максима", собственик на магазините "Т-маркет", съобщи в новия си брой седмичникът "Капитал", цитиран от Zagrada.bg.
Двете компании са подписали предварителен договор и са информирали Комисията за защита на конкуренцията.
Продажбата засяга само търговския бизнес. Активите ще останат собственост на Христо Ковачки, а бизнесът в тях ще бъде управляван от "Максима". "Европа" има 20 собствени магазина и 4 под наем.
"Т-маркет" има 27 магазина и след финализирането на сделката тя ще стане една от веригите с най-голяма мрежа - над 50 обекта. Купувачът още не е решил дали да запази марката "Европа", или да промени
магазините на "Т-маркет".
"Европа" е една от последните чисто български вериги на пазара, след като през годините повечето български компании станаха собственост на по-големи чужди инвеститори. Изключение засега прави
"Фантастико".
По продажби за миналата година "Европа" е на шесто място сред веригите в България. С оборот от около 120 млн. лв. тя е след "Пикадили" (166 млн. лв), "Фантастико" (200 млн. лв.). Най-големите вериги
по оборот са "Метро", "Билла" и "Кауфланд".
"Т-маркет" стъпи на българския пазар през 2005 г. За три години изгради мрежа с национално покритие. През тази година компанията купи осем от магазините на "Фамилия" и ги обедини под своята марка -
"Т-маркет". Литовците имат амбициозни планове - да разширяват още присъствието си, да отваря нови магазини и разработва различни формати.
В момента "Т-маркет" е позиционирана в сегмента на т.нар. "дискаунт магазини". Те залагат най-вече на ниската цена на асортимента. Друга дискаунт верига и пряк конкурент на литовците на българския
пазар засега е германската "Кауфланд". Много скоро обаче конкуренцията сред дискаунтърите ще се засили, след като Lidl и Plus отворят първите си магазини. Това се очаква да се случи следващата
година. Пак догодина в София ще отвори и първият магазин на френската "Карфур", което съвсем ще активизира борбата на веригите за привличане на клиенти.