Аероновините са подготвени за Econ.bg от Филип Петков ( f.petkov@gmail.com )
Герой
Аукцион ще очаква най-високата цена за извършилия принудително кацане на вода самолет Airbus A320. Машината аварира през януари 2009 година в река Хъдсън, Ню Йорк, когато по време на излитане
аеропланът се сблъска с ято птици. Пилотът успя да предотврати фаталния край заради повредените двигатели и приземи А320 в ледените води на река Хъдсън със 155 души на борда. Екипажът извърши
своевременна евакуация и никой от пасажерите не пострада сериозно след приводняването.
След като капитанът на злощастния полет до Северна Каролина Чесли Салънбъргър беше обявен заслужено за герой, сега е редно да се обърне подобаващо внимание и на самолета. В тази връзка находчиви
брокери от застрахователната агенция Chartis, част от групата на AIG, предлагат А320 на аукцион.
В описанието за търга "артикулът" е представен със "сериозни повреждания по повърхността на корпуса от удара с водата". В съобщение на CNN, цитирано от "Газета.Ру", се казва, че в момента
аеропланът се намира в депо за повредена техника. Крилата на самолета, които са били отделени от фюзелажа му, също ще бъдат продадени в комплект. Единственото, което липсва, са двигателите, се
уточнява в обявата. Търгът е зназначен за 27 март.
На 15 януари 2010 г. се наддаваше за шапката от униформата на първия пилот Чесли Салънбъргър, лично подписана от него и съпругата му. Цената достигна $5 800, а парите бяха дарени като помощ за
нуждаещи се деца.
Реформи в небето
Докато едни печелят от авиационни произшествия с "хепи енд", други се опитват да разсеят съмненията около тайни разговори. Едностранчиви твърдения в руски медии предизвикаха съмнения около прикрити отношения между националната компания "Аерофлот" и турската "Turkish Airlines".
Според неназовани източници, цитирани от "РИА Новости", на среща ръководствата на двата авиопревозвача обсъждали вариант за обединение на активи и създаване на съвместно предприятие. "Даже не сме засягали този въпрос с турската авиокомпания", беше катеогричната реакция на Ирина Даненберг, представител на "Аерофлот".
Тя обяви още, че най-голямата авиокомпания в Руската федерация е извела от експлоатация флагмана на съветското гражданско летене Туполев ТУ-154. В последния ден на 2009 г. заключитеният рейс на легендарния борд е бил SU736 от Екатеринбург - Москва.
ТУ-154М служи на "Аерофлот" повече от 40 години, но вече бива изместен от нови машини - A320, Boeing 767, A330, A321, A319.
Самолетите руско производство ще съставят само 5% от парка на компанията - шест ИЛ-96. Най-вероятно част от старите Туполев ТУ-154 ще бъдат продадени, а други ще останат като експонати.
Инцидент
Междувременно стана ясно, че в неделя ТУ-154, отдаден на лизинг от руска авиокомания на иранската "Табан ер" (Taban Air), се е запалил при кацане. До аварийната ситуация се е стигнало след като самолетът е извършил междинно кацане в сложни метерологични условия и ограничена видимост на летището в град Мешехед. Няма жертви от 156-те души на борда, 46 от тях са хоспитализирани след евакуацията.
"Табан ер" ползва лизингово и самолети, които се иползват от "България еър". Според справка на "Российская газета" за иранския превозвач трябва да летят два наши BAe 146, които оригинално се произвеждат във Великобритания.