Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици, макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано в петък, съобщава Инвестор.бг.
Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите, които се оповестяват сега, посочват подробности, най-вече за изискванията мерките да бъдат пропорционални. Съдът пояснява, че общините могат да спрат всички дизелови автомобили освен тези с най-новия стандарт Евро-6, който бе въведен през 2014 г.
Северният град Хамбург може да стане първият голям град, който ще се възползва от решението, като затвори за по-стари дизелови коли силно натоварени улици.
Федералното правителство все още обсъжда как да избегне широкомащабни забрани предвид на опасенията от недоволство на собствениците на автомобили и от евентуални искове за обезщетение.
Решението на съда бе отговор на действия на градовете Щутгарт и Дюселдорф, но поставя прецедент, който може да бъде използван от други общини.
За градските зони, обхващащи шосетата, административният съд препоръчва постепенно въвеждане на забраните, като се започне от по-старите коли със стандарт Евро-4 (той бе заменен от Евро-5 през 2009 г.). През февруари съдът в Лайпциг постанови колите с Евро-5 да не бъдат блокирани преди 1 септември 2019 г.