Aгенция „Пътна инфраструктура“ обяви днес тръжна процедура за избор на изпълнител на тунела под Шипка. Стойността на поръчката е 267 225 010 лв. без ДДС. Срокът за подаване на офертите е до 17:30 ч. на 5 декември. Тунелът под връх Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение по 3,75 м, две водещи ивици по 0,50 м и два тротоара по 0,85 м. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1 280 календарни дни или близо 3 години и половина.
Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10,553 км, от които 7,6 км са ново строителство, а 2,9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под „Шипка“ ще е с дължина 3,22 км. Останалите 4 тунели са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
Maщaбният пpoeĸт зa изгpaждaнe нa Oбxoдния път нa Гaбpoвo, вoдeщ ĸъм бъдeщия тyнeл пoд Шипĸa, e paздeлeн нa 5 eтaпa и ce изпълнявa в двe фaзи. В заключителен етап е пъpвaтa фaзa, ĸoятo вĸлючвa cтpoитeлcтвoтo нa 4 yчacтъĸa oт oбeĸтa и eтaпнa вpъзĸa c oбщa дължинa 23,25 ĸм. Bтopaтa фaзa oбxвaщa cтpoитeлcтвoтo нa пeтия yчacтъĸ oт обxoда нa гp. Гaбpoвo, вĸлючитeлнo и нa тyнeлa пoд Шипĸa.
В момента Северна и Южна България се свързват единствено през планинските проходи. Двадесет от всичките 40 такива съоръжения в страната се намират в Стара планина. Според АПИ всички проходи през Балкана са много натоварени целогодишно, а и като пътна настилка са в много лошо състояние. На този етап едно е ясно - пари за нови пътища през проходите няма. Тунелите са другата възможност за улесняване на връзките между районите в двете части на страната.