Зад каузата на фирмите от автомобилния сектор застават както профсъюзите, така и работодателите. Това е нещо
уникално и може да бъде обяснено с факта, че проблемите в сектора не са единствено работодателски, нито единствено профсъюзни. Те обхващат цялата икономика. Това каза днес Миролюб Столарски,
съпредседател на Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, по време на пресконференция в БТА.
По думите му проблемът с акцизите е била капката, с която чашата на търпението на превозвачите е преляла. Като други основни проблеми той
посочи още нуждата от намаляване на размера на винетните такси и нуждата от обявяване на т.нар. "криза на пазара", чрез което да се спре регистрацията на нови
фирми в бранша.
Протестите на превозвачите в България не защитават турските представители на бранша. Напротив – ние от няколко години искаме да бъде въведен
разрешителен режим за превозвачите от трети страни. Подобен режим има навсякъде в Европа с изключение на нашата страна. Този факт облекчава изключително много турските превозвачи.
В резултат между 700 и 800 хил. турски камиона годишно преминават през България.
Тези цифри могат да бъдат обяснени донякъде с факта, че в България не съществува ограничение на горивото, с което могат да влизат чуждестранните тежкотоварни автомобили. В резултат на това често пъти турските шофьори зареждат на безмитната бензиностанция в родината си за 0.75 евро на литър и влизат с пълни резервоари в страната. За сравнение родните превозвачи нямат право да влизат с повече от 550 литра гориво в Турция, обясни още Столарски.
Турските превозвачи са третирани много по-добре у нас, отколкото българските в други страни. Като пример за това може да бъде посочен фактът,
че турските тирове минават през страната за по 6 евро на ден. За сравнение, преминаването през Румъния в едната посока струва 100 евро.Това каза от своя страна Димитър Николов,
заместник-председател на Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт.
Той добави, че според него евентуално въвеждане на входни такси за автомобили от трети страни би възмездило държавата за нанесените щети върху пътната
й инфраструктура. Според него би било по-добре първо да се помисли за ограничаване на чуждите превозвачи, които унищожават инфраструктурата на страната, а чак след това да се мисли за
спиране на българските тирове от движение.
"Сивият" сектор в автобусния и превозваческия бранш възлиза съответно на около 40 и 42%. Това е една от причините за невъзможността цените в бранша да бъдат увеличени. Този факт произлиза от факта, че на много от шофьорите, които са заети в „сивия сектор”, не се плащат осигуровки, нито каквито и да било задължения към държавата, каза още Столарски.
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) подкрепя искането за обявяване на криза на пазара на превозни услуги. Освен това работодателската организация настоява за ограничаване на вноса на гориво от трети страни, реципрочно на ограничението, което съществува за българските превозвачи в тези страни.
Друга мярка, касаеща регулирането на пазара на превозни услуги в страната, която трябва да бъде предприета според КРИБ, е въвеждането на входни такси
за превозвачи от трети страни. Тази мярка трябва да се предприеме с цел намаляване на винетните такси за български превозвачи. Това каза днес Ирина Йорданова, директор на дирекция "Проекти и публични комуникации" към КРИБ. Тя добави, че предствляваната от нея организация подкрепя процесите на саморегулация в бранша, както и
исканията на фирмите от бранша.
Ръководствата на съюза на транспортните синдикати към КНСБ и федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа"
настояват за пълен анализ на разходите, формиращи цените на горивата в страната. Това трябва да стане от производителя "Лукойл Нефтохим" до всички дистрибутори и продавачи. Това
заяви от своя страна днес Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати в България към КНСБ.
По време на срещата между представители на правителството и превозваческите фирми, която се проведе миналия вторник, от страна на правителството бяха
направени обещания, които са напълно ненужни - например акцизът на горивата да бъде "замразен" за две години. Това обещание
беше напълно ненужно, тъй като по европейска директива страната ни е длъжна да повиши размера на акциза върху горивата чак от 1 януари 2010 г. Отделно акцизът върху горивата в страната беше повишен
ненужно през тази и миналата година, което е една от причините за натрупване на големия бюджетен излишък в страната, каза още Николов.
Методите, които сме готови да използваме за постигането на целите си, са единствено и само законни. Искаме браншът ни, който
е много силен в България и е един от лидерите в Европа, да се развива.
Това обаче няма как да стане, ако правителството продължава да ни игнорира. В резултат от това отношение много фирми, които се занимават с
международни превози в България, ще се видят принудени да се регистрират в съседни държави като Румъния, в които ситуацията на пазара на горивата е по-добра, обясни
Николов.
Той добави, че протестите на превозвачите ще продължат и обясни, че до гражданско неподчинени няма да се стига. По думите му, протестите в
провинцията са подложени на пълно информационно ембарго - така и никой не разбра, че проходът „Шипка” е беше затворен за четири часа в сряда, допълни Николов.
Ресурсите на хората, които протестират, се изчерпват. Тези протести не могат да продължат още много и ако това е целта на правителството, то
тя е много непочтена.
Решението за бъдещето на протестите ще стане ясно в началото на следващата седмица, когато е възможно да излезем на общи действия със синдикатите и работодателите, които ни подкрепят, завърши Николов.