От Министерството на финансите предлагат такса смет да бъде разделена на две. Едното плащане ще е за чистене на обществените пространства, а второто за събиране на битовите отпадъци. Ако новите текстове в Закона за местните данъци и такси бъдат прието, промяната ще влезе в сила от началото на следващата година.
Влияние върху такса смет ще оказва броят на живеещите в даден имот или на служителите на фирмата, ако става въпрос за офис. Ако разходите на общината за чистене са 2000 лв. на година, а жителите - 1000 души, таксата на човек е 2 лв. За 4-членно семейство плащането ще е 8 лв. Ако броят на живеещите в имота не може да се определи, таксата ще се определя според данъчната оценка на имота, както досега се изчислява единната такса смет.
По отношение на второто плащане общините ще изибрат измежду няколко варианта за изчисляване. Първият е според количеството изхвърлен боклук на човек. Таксата ще се плаща през покупка на чували за боклук или стикери, които хората да залепят на собствените си торби. Другият вариант е да се мери количеството в кофите пред къщите.Вторият вариант е таксата да се изчисли средно на глава от населението, след това стойността да се умножи по броя на обитателите на жилището и така да се формира плащането за домакинствата. Алтернативата е да се обвърже с количеството ползвана вода. Третият начин е комбинация между първите два.
Ако законовите промени не минат през парламента, такса смет няма да се разделя, но ще се изчислява по нов начини от началото на следващата година, защото методиката, в която са разписани, се приема от правителството, обяснява зам.-министърът на финансите Людмила Петкова, цитирана от вестник „Труд“.
В законопроекта се предлага още всички договори на общините с фирми за събиране на боклук да се прекратят най-късно до 31 декември 2015 г. Този текст не е аргументиран в мотивите към проекта. Петкова обясни, че идеята била компаниите да работят при общи условия. Не е ясно обаче как промяната в начина на изчисляване на такса смет ще промени начина, по който тя се изразходва чрез договорите с чистачите.