* Econ.bg беше медиен партньор на семинара "Лидерство без титла.
Новият начин за успех в бизнеса"
Никога досега хората не са били толкова заети да не правят нищо. С тези думи световноизвестният експерт по лидерство Робин Шарма откри семинар на тема: "Лидерство без титла. Новият
начин за успех в бизнеса".
Моделът, според който лидерът казваше „Аз съм шеф. Направете това!", вече не е актуален. Не е нужно да сте изпълнителен директор, за да имате власт. Не е важно какво място заемате в организационната структура, а как работите. Това, че не сте директори, не означава, че не трябва да сте добри. Лидерството означава не да командвате, а да вдъхновявате хората така, че да получавате резултати, като същевременно работите в полза на другите, обясни Шарма и даде пример с Осеола Макарти. Тя е била обикновена жена, която пере чуждите дрехи. Парите, които намирала от джобовете им, влагала в банка дълги години, докато не събрала четвърт милион долара. Със средствата основала стипендия за чернокожи студенти. Месец преди Макарти да умре, първият студент, получил такава стипендия, завършил. Нейната мечта била изпълнена. Историята е показателна за това, че лидерът, макар и без титла, трябва да помага на другите, обясни лекторът.
Работата на лидера е да накара екипа да направи това, което си е мислил, че не би могъл да направи, преди да го срещне. За да мотивираш и вдъхновяваш хората, с които работиш обаче, ти самият трябва да си мотивиран. Това представлява така наречената емоционална зараза. Именно заради това трябва самите вие да вършите работата си с ентусиазъм и хъс, трябва да сте уверени в себе си, за да накарате екипа си да ви се довери, каза Шарма. Не можете да заведете екипа си там, където вие самият не сте били. Щастливите хора са щастливи лидери.
Добрият лидер не намира извинения за нещата, които не е могъл да направи, а преследва до край целите си. Можеш или да намираш извинения, или да бъдеш добър лидер, но не можеш да направиш и двете, обобщи Шарма.
Разсейването е смъртта на креативността. Средно на всеки 11 минути ни разсейва телефонът, facebook, мейлът. Експертът посъветва в най-хубавите часове за работа - тези преди обяд, да изключваме разсейващите фактори, да се съсредоточим и да бъдем продуктивни. Губенето на време в странични занимания е несъзнателен саботаж на успеха. Бягството от успеха е породено от страха да не се провалите. За да постигнете значими неща обаче, трябва да напуснете зоната на комфорта. Трябва да имате куража да направите неща, които никога не сте правили, да се захванете с проекти, които знаете, че са трудни.
Емоционалната интелигентност е 90% от успеха, заяви Шарма. Добрият лидер трябва да може да изслушва, да вдъхновява, да „полива" хората. Бизнесът е разговор - с екипа, с клиентите, със семейството. Загубите ли този разговор, бизнесът става неефективен. Хората ще забравят какво сте казали, какво сте направили, но няма да забравят начина, по който сте ги накарали да се чувстват, обясни експертът и разказа история като илюстрация на тази теория. В заведение от веригата Starbucks всеки ден идвала възрастна двойка - мъж и жена, които си поръчвали дълго кафе с две чаши и десерт с две вилици, сядали на маса, пиели си кафето заедно с десерта и си говорели. В един момент обаче двойката спряла да идва в заведението. След около две седмици дошла само жената, която изглеждала разстроена. Мениджърът на заведението, който забелязал, че двойката не е идвала отдавна, попитал защо ги е нямало и къде е съпругът ѝ. Възрастната дама обяснила, че той е починал. Тогава мениджърът поръчал дълго кафе с две чаши и десерт с две вилици и поканил жената на една маса.
Да правиш бизнес е като да правиш шоубизнес. Отидете ли в офиса, шоуто започва и трябва да бъдете на най-доброто си ниво. Никой не иска да слуша за задръстванията или пък за това, че не сте се наспали, обясни Шарма. Гледайте хората в очите и ги поздравявайте първи, посъветва той.
Само посредствените винаги се справят отлично. Най-добрите никога не са напълно доволни, но именно това захранва прогреса. Само идеите, без изпълнение, са самозаблуда. Волята за работа е като мускул, тя има нужда от тренировки. Всяка сутрин трябва да си намисляте малка цел, която да постигате в рамките на деня.
В бизнеса не получавате, а създавате щастие. Заради това е важно да не губите семейството и приятелите си по пътя към върха, заключи Шарма.