Кварталите "Княжево" и "Левски Г" ще се свържат със скоростен трамвай - т.нар. "лека железница", ако се осъществи план на общината за предвидения трети метродиаметър. Това съобщи директорът на
"Метрополитен" Стоян Братоев пред комисиите по инженерна инфраструктура и транспорт към Столичния общински съвет (СОС), който представи на съветниците как върви изграждането на софийския
метрополитен. Братоев обаче обясни, че заради липса на финансиране третият метродиаметър все още е пожелателен, съобщи Zagrada.bg.
Проектът за скоростния трамвай предвижда от "Княжево" до "Руски паметник" мотрисите да се движат над земята, а оттам до бул. "Ботевградско шосе" да влизат в подземни тунели и отново да излизат от
бул. "Ботевградско шосе" до "Левски Г" над земята.
Шефът на метрото призна, че има изоставане от 14 месеца в строежа на подземната железница между Булбанк и стадион "Юнак" - т.нар. "японски участък" от първия метродиаметър от "Обеля" до "Младост".
Заради закъснението на изпълнителя - компанията "Тайсей корпорейшън", се налага санкция от $50 000 за просрочен ден. Той обясни закъснението с подценяване на сроковете от японците и с възникналите
проблеми с подземни води при прокопаването на тунелите между президентството и ЦУМ. Това наложило и допълнително укрепване заради опасност от напукване на сградите на "Шератон" и
президентството.
Братоев допълни, че през пролетта на следващата година ще се пусне в експлоатация готовият вече участък от "Младост" до стадион "Юнак", а до края на годината трябва да заработи и "японската" отсечка.
Когато целият метродиаметър от "Обеля" до "Младост" е в експлоатация, метрото ще трябва да превозва над 300 000 пътника дневно.
Над 750 000 души ще стане пътникопотокът в метрото, когато се построи и вторият метродиаметър от "Надежда" през Централна гара - Лъвов мост - пл. "Св. Неделя" - НДК - до РУМ "Черни връх" в кв.
Лозенец. От 1 декември започва да тече 45-месечният срок за изграждане на този участък, след като бяха избрани турска фирма и български консорциум за построяването му, което ще е на два етапа и
трябва да приключи през 2012 г.
Шефът на метрото каза още, че при строежа на подземната железница под "Ломско шосе" между "Обеля и надлез "Надежда", както и под бул. "Черни връх" между х-л "Хемус" и бул. "Джеймс Баучър"
най-вероятно ще се спира движението на трамваите, макар и поетапно. В същото време той застъпи тезата, че не са необходими трамваи по трасето на метрото, защото ще се получи дублиране.
Заместник-кметът по транспорт Велизар Стоилов обаче посочи, че "за всеки влак си има пътник", а и трамваите са част от социалната услуга градски транспорт, но в същото време се съгласи, че е
икономически неизгодно за общината да поддържа дублиращи се линии.
Сътрудничеството с държавата за довършване на метрото е синхронизирано, каза още той. Забавянето на проекта Стоилов коментира така: "По-бързо и лесно може да стане само ако се копае в кашкавал или
масло!"