Задръствания, изнервени шофьори и километрични опашки. Това беше за пореден ден днес картината в участъка на Южната дъга на Околовръстното шосе на София между "Младост IV" и магазин IKEA.
Всичко това трябва да се промени до няколко часа. След това ще бъде пусната естакадата, която ще свързва един от най-гъсто населените квартали в София и бул. „Симеоновско шосе“. На официалното
откриване на проекта днес присъстваха премиерът Бойко Борисов, който днес празнува 53-я си рожден ден, министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, шефът на Агенция
„Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, кметът на София Йорданка Фандъкова и др.
Една от характеристиките на новия мост са „глупако-устойчивите“ мантители. Премиерът Борисов изрази надежда те да удържат на всички, които „ежедневно ги пробват“. От своя страна инж. Лазаров обясни, че става дума за съоръжения, които трябва да удържат на по-силни удари в сравнение с нормалните.
Собственикът на фирмата-изпълнител на проекта „Главболгарстрой“ Симеон Пешов обясни, че с пускането на новия участък придвижването от "Младост IV" до НДК ще става за 10 минути, при това без бързане
и при спазване на текущите ограничения в скоростта.
До обяд от "Главболгарстрой" имат срок да разчистят от машините си новия път, за който са похарчени над 44,7 млн. лв.
Сред предизвикателствата по време на строежа Пешов посочи факта, че участъкът е бил тесен. За да се разшири, е било необходимо държавата да похарчи още много пари за отчуждаване.
От своя страна премиерът разказа за експеримент, който трябвало да покаже как реагират хората на ремонтите. Борисов заставал „там на задръстванията“, за да разбере „колко хора ще го запсуват“.
Резултатите показали, че нямало нито един такъв случай, а всички търпеливо изчаквали, защото „виждали с какъв темп се строи“.
„Проявил съм най-силната политическа воля, за да го има това нещо“. По този начин Борисов описа борбите около процедурите по отчуждаване, които е трябвало да води по време на управлението
на София. Той добави, че от всички страни са се опитвали да изнудват общината – от бензиностанции, мутри, автокъщи и др.
Благодарение на натиска бил направен нов проект, при който локалните платна са под моста. По този начин били направени големи спестявания от средствата, предвидени за ремонта.
"Продължаваме напред. Ефектът е ясен за всички. Всички дойдохме и видяхме тапата, която вече няма да я има. Тя ще бъде заместена от едно спокойно движение". Това заяви от своя страна кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя добави, че екипната работа между общината и държавата осигурява най-голяма полза за гражданите.
Следващата отсечка от Южната дъга на София, която ще свързва квартал „Бъкстон“ и автомагистрала „Люлин“, ще се строи през следващия програмен период на оперативните програми. За момента Столичната община подготвя единствено идейния проект.
Шефът на АПИ обясни, че строителните работи ще бъдат сложни. Те ще включват изграждането на тунел, който впоследствие ще преминава в естакада. Освен това ще трябва да се премине през язовирната стена между Суходол и квартал „Люлин“.