Продажбите на японския автомобилен производител Toyota Motor са паднали с около 40% през септември тази година спрямо нивото им през същия месец на миналата година. Същевременно продажбите на конкурентите – южнокорейския гигант Hyundai и германския концерн BMW са се покачили за същия период. Това подчертава колко силно са ударени японските компании заради териториалния спор между Япония и Китай, пише „Ройтерс“.
Конфликтът между двете държави се отнася до спорните острови Сенкаку, за които както Токио, така и Пекин имат претенции. Това доведе до изключително голямо охлаждане на отношенията между двете страни. Действията по закупуване и национализиране на островите от страна на Токио доведоха до напрежение, протести и дори палежи на японски автомобили в Китай.
Същевременно продажбите на японските автомобилни производители значително се свиха след яростните протести в Китай и бойкота на купуването на японски стоки в средата на септември. Очаква се това да се отрази доста негативно и върху прогнозите за печалбата на японските Toyota, Nissan и други компании, ако тенденцията се запази. Китай е най-големият пазар на автомобили в света и е от голямо значение за производителите от Страната на изгряващото слънце.
По неофициални данни Toyota е продала 50 хил. коли в Китай през този септември. За сравнение през същия месец на миналата година броят на продадените превозни средства е 86 хиляди. Друг производител на автомобили от Япония – Mazda Motor, отчете спад на годишна база на продажбите в Китай през септември с повече от една трета.
Драматичното понижение на продажбите на японските производители се отразява положително за други компании. Южнокорейската Hyundai Motor обяви, че размерът на продажбите ѝ се е увеличил с 15% до 84 хил. автомобила. Същевременно BMW е продала 55% повече коли, a Mercedes-Benz на британската Daimler – с 10% повече.