Boeing срещу Airbus – това е сблъсъкът на титаните в самолетостроителната индустрия. През тази седмица съперничеството между двата гиганта ще придобие нови измерения предвид очакваното с нетърпение решение на СТО по жалбата на Boeing за незаконно субсидиране на Airbus от ЕС.
Държавните субсидии са болна тема в отношенията САЩ – ЕС когато става въпрос за Boeing и Airbus. През 1992 година САЩ и ЕС подписаха споразумение за търговията със самолетна техника в областта на гражданската авиация. То предвижда всяка страна да осигурява най-много до 33% от стойността на проекти за производство на нови самолети. Но през последните пет години Вашингтон и Брюксел са вкопчени в съдебна битка след като САЩ обвинява ЕС, че е отпуснал 200 млрд. долара (141 млрд. евро) незаконна помощ за Airbus, а ЕС обвинява САЩ, че е дала незаконно 23 млрд. долара на Boeing чрез фондове за военни разработки. Тези субсидии са донесли на европейския авиационен сектор загуба от 305 млрд. долара, твърдят от Брюксел.
От Boeing са убедени, че СТО ще се произнесе в тяхна полза по жалбата им срещу Airbus, подадена още през октомври 2004 година. Тепърва организацията ще взима решение и по жалбата на Airbus срещу Boeing. Някои анализатори, обаче, не бързат да се поддават на ентусиазма на американската компания и прогнозират, че няма да има ясно решение предвид сложността на казуса и вмъкнатите въпроси по отношение на националната отбрана – проблем, който е ревниво защитаван от големите сили, когато ги касае лично. Караниците относно субсидиите за производството на самолети вероятно ще продължат още няколко години преди да бъде намерено компромисно решение, казват експертите.