Средната класа в Европа ще намалее сериозно през следващите години и ще се стопи с 22% до 2030 г. През 2009 г. европейските граждани, попадащи в тази категория, са били 36 на сто от цялото население на Стария континент. До 2020 г. обаче се очаква те да намалеят до 22 на сто, а десет години по-късно – до 14 на сто. Това показват данни на Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), цитирани в анализ на риска в самолетната индустрия на „Кофас“, който беше представен на пресконференция в София.
Изчисленията сочат, че от друга страна средната класа в Азия ще нарасне значително от 28% до 66% от населението там. В анализа се казва още, че увеличаването на платежоспособното население на континента ще даде сериозен тласък на авиационния бранш. Очаква се конкуренцията в него да се увеличи за азиатските държави, като вероятно това ще доведе до нарастване на концентрацията на компаниите в сектора.
Според данните от анализа самолетната индустрия е икономически устойчива в момента и инцидентът с катастрофиралия самолет на Germanwings едва ли ще окаже влияние върху отрасъла в дългосрочен план.
„Въпреки инцидента с Germanwings, нискотарифните компании се очаква да не загубят съществено в позициите си, а конкуренцията при тях се очаква да се увеличава”, коментира управителят на „Кофас“ за България Милена Виденова на пресконференция.
Сред факторите за развитие на авиоиндустрията в анализа се посочва сериозното държавно субсидиране на компаниите от Близкия и Средния Изток, както и нарастващата конкуренция сред фирмите, предлагащи нискотарифни полети.
От „Кофас“ посочват, че развитие на сектора се наблюдава и в България. Доказателство за това е увеличението на броя пътници от 6,9 млн. души през 2013 г. до 7,1 млн. души през 2014 г. От тях над 2 млн. души са използвали родни авиокомпании през миналата година. Според изчисленията през 2014 г. дялът на родните фирми в сектора се е увеличил до 29,1 на сто от 28,9 на сто за предходната година.