Строежът на магистрала "Тракия" на път отново да се забави

29.12.2008 | 09:55
по статията работи: Петър Чернев
Все още не е ясно кой ще строи отсечката на магистралата между Стара Загора и Карнобат
Строежът на магистрала "Тракия" на път отново да се забави

Снимка: Дневник.bg

Трето поред правителство няма да успее да построи магистрала "Тракия" в рамките на мандата си. Кабинетът на ОДС започна дострояването на отсечката от Пловдив до Бургас, като откри два лота - Карнобат - Бургас и Пловдив - Стара Загора. Силите на следващите две правителства стигнаха само да ги довършат.

Междувременно правителството на НДСВ и ДПС се провали с концесията на магистралата, а сегашният кабинет на БСП, ДПС и НДСВ пропиля първите две години от управлението си, преди окончателно да прекрати договора с португалско-българския концесионер. Половин година преди края на мандата тройната коалиция е на път да не успее да се спазари кои компании да избере, за да достроят липсващите стотина километра от Стара Загора до Карнобат, разделени на три отсечки.

Пред провал

До 2 януари трябва да бъде сключен договорът за първия участък - от Нова Загора до Ямбол, дълъг близо 36 км. Някои от кандидат-строителите на аутобана съобщиха, че все още не са уведомени от пътната агенция дали ще искат от тях удължаване на валидността на банковите им гаранции за участие. Чужди компании са силно притеснени, че ако това се случи днес или утре, те може и да не получат известието навреме и по този нелеп начин да отпаднат от надпреварата за сметка на предварително сочените за победители български консорциуми. Ако срокът не бъде удължен, ще трябва да бъде проведен нов търг.

Най-вероятно ще има удължаване на срока на гаранциите, коментира неофициално вчера висш служител от Национална агенция "Пътна инфраструктура", без да се ангажира категорично. От началото на декември новото ръководство на пътната агенция непрекъснато уверява, че няма проблем с търга за "Тракия". Дори германският съветник Клаус Дитер Щоле, назначен по инициатива на вицепремиера Меглена Плугчиева, каза, че всичко е "окей", няма нередности и сроковете ще бъдат спазени. Прогнозата му беше, че ценовите оферти ще се отворят през втората половина на декември, но това не се случи.

На 14 януари изтича срокът и за втората липсваща отсечка, от Стара Загора до Нова Загора, дълга близо 32 км. И за нея оценителната комисия на пътната агенция не е съобщила кои фирми се класират според техническите си оферти и ще продължат да се състезават с ценовите си предложения.

Участниците

И в двата търга играят по осем компании. За да изпълнят високите изисквания за обороти, българските фирми се обединиха, докато повечето чужди предпочетоха да играят солово. И в двата търга участват турската "Онур", гръцката "Актор", австрийската "Алпине Бау", както и три български сдружения, обединени около "Холдинг Пътища" на Васил Божков, "Трейс груп" на Николай Михайлов и "Главболгарстрой" на Симеон Пешов.

Австрийската "Щрабаг" участва заедно с българската "ИСА 2000". За отсечката от Нова Загора до Ямбол кандидатства и турската "Доуш иншат", която често печели големи поръчки у нас (построи участъка от Карнобат до Бургас, наскоро спечели и поръчката за втория лъч от софийското метро). За отсечката от Стара Загора до Нова Загора се появява малко познатата в България хърватска компания "Конструктор инженеринг".

Без обжалване

Според неофициални коментари на пътни експерти причина за голямото бавене е невъзможността да се намери решение, което да задоволи претенциите на всички участници, така че да не се обжалват резултатите от търговете и строителството на отсечките да започне веднага. Това била причината и да не се пуска търгът за последния, най-дълъг участък - от Ямбол до Карнобат (48 км). Той включва отсечките около Сливен и Петолъчката, където стават огромните задръствания по пътя към Бургас и много катастрофи.

Официалната причина да се бави търгът за тази отсечка е, че той ще се проведе по нови правила според изпълнителния директор на НАПИ Янко Янков. Очаква се при него техническите и ценовите оферти на кандидатите да се отварят в един и същ ден, каквито са европейските изисквания. Обявените вече два търга се провеждат по българския закон за обществените поръчки, затова пликовете с цените и техническата документация се отварят в различни дни. Въпреки че се подготвят още от август, новите тръжни процедури още не са готови. Според източници от агенцията се обмисля и идеята дали лотът да не се раздели, за да се включат повече фирми в строителството. Аргументите за подобно решение са, че така ще се задоволят претенциите на повече кандидати и ще се съкратят сроковете за самото строителство.

Цената

След приемането на офертите за двете отсечки през октомври материалите за строежа на магистралата започнаха да поевтиняват, падна и цената на имотите, които ще се отчуждават. Това също може да е причина пътната агенция да предпочете да се провалят двата търга и да обяви нови, за да получи по-евтини ценови оферти, но така отново ще се загуби време.

Последните прогнози за цената на двете отсечки от лятото бяха общо за 580 млн. лв. По-скъп е участъкът от Нова Загора до Ямбол - около 340 млн. лв., или над 4.8 млн. евро на километър, заради повечето съоръжения. Отсечката от Стара Загора до Нова Загора се очаква да излезе около 240 млн. евро, което е над 3.8 млн. евро на километър.

Кабинетът на Сергей Станишев се надяваше строителството на "Тракия" да започне до края на тази година и затова отпусна 90 млн. лв. от бюджетния излишък.

Няма страшно, че тези пари няма да бъдат изразходвани, те ще бъдат усвоени догодина, увери неотдавна изпълнителният директор на пътната агенция Янко Янков. В бюджет 2009 са предвидени още 200 млн. лв. за "Тракия".

Според тръжните документи бъдещите изпълнители трябва да построят отсечките за две години. Това означава, че ако оставащите етапи от процедурата се развият мълниеносно, няма обжалвания, включително за отчужденията на терени, и се осигурят достатъчно средства, най-рано през 2011 г. магистралата до Бургас ще бъде готова.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...