Реките и езерата в Европа пресъхват и освен опустошителнине последици за търговията и промишлеността, това също удря сектор, който вече беше на колене благодарение на пандемията: туризма. Още по-лошо, експертите казват, че това е тревожен знак за предстоящи процеси, разказва "Асошиейтед прес".
Този път това не е пандемична блокада, а това, което изглежда ще бъде най-лошата в историята суша на континента. Около 63% от ЕС и Обединеното кралство са под имали предупреждения или сигнали за риск суша, според Европейската обсерватория на сушите миналата седмица. И това бе преди Обединеното кралство да обяви суша в осем от 14 области.
Рейн - един от най-важните търговски пътища в Европа е и класически круизен маршрут. Но сега някои от тези мечти за водни пътища изглежда ще "заседнат". Това не е новина, казва Клеър Уийдън, главен преподавател по туризъм и маркетинг в университета в Брайтън. "Всеки, който управлява речни круизни кораби, би разбрал това поради начина, по който климатът се е променил през последните 20 години".
През последните пет или шест години ниските нива на Рейн и Дунав предизвикаха инциденти с пътници, извозвани с автобуси от един дестинация до друга. Но докато круизните компании може да са предвидили това, клиентите не са го направили. "Речните круизи стават много по-популярни, особено за активните хора", казва тя.
Нито една река не е цащитена, а картината е мрачна за всички европейски реки.
Във Франция някои части от прочутата Лоара са пресъхнали почти напълно. Някои канали също са затворени. "Мисля, че с каналите е приключено", казва Уидън за бъдещет.
В Обединеното кралство изворът на Темза се е преместил на пет мили надолу по течението за първи път в историята.
По Дунав ситуацията също изглежда нерадостно. Аварийно драгиране се извършва в момента по долното течение в Сърбия, Румъния и България.
Въпреки че няма "никакви проблеми" по австрийския участък, властите казаха пред CNN в петък, ситуацията в Унгария - може би най-известната част от река Дунав - е по-притеснителна.
Сушата вече е опустошителна, според Унгарския туристически борд. Засега ситуацията с туристическите кораби се удържа някак. Mahart Passnave Passenger Shipping Ltd., която организира речни круизи, все още работи по целия път по река Дунав, въпреки че някои станции са затворени на север от Будапеща. На около 15 мили северно от столицата реката прави голям завой. "Някои станции [там] са затворени от около месец, тъй като корабите не могат да акостират поради ниското ниво на водата", казва представител на Унгарския туристически борд.
Не страдат само реки. Гарда, най-голямото езеро в Италия, се доближава до най-ниските си нива, добавяйки скален участък около полуостров Сирмионе, който завършва с някои впечатляващи римски руини - или поне завършваше досега.
А части от Тиса, най-голямото изкуствено езеро в Унгария, вече не са достъпни с лодка. Планираното за 13 август състезание по плуване беше отменено.
Обратната страна на сушата са внезапните наводнения - нещо, което удари САЩ през последните няколко седмици, като Йелоустоун претърпя инцидент, какъвто се случва веднъж на 500 години през юни. Двама души бяха убити в Лас Вегас от пороя.
Изменението на климата се развива в дестинациите, които обикновено хората посещаваха за почивка, и ако това се превърне в стандартно лято, ще има огромно влияние върху тази индустрия, казва Сузане Ети, мениджър въздействие върху околната среда в Intrepid Travel, която нарича това лято "аларма за събуждане за целия сектор".
"Местата, където можем да караме ски, са намалели - същото ще важи и за речните круизи след 20 години. Няма дори да има [увреждащи околната среда] оръдия за сняг, които да помагат", допълва Джъстин Франсис, главен изпълнителен директор на Responsible Travel.
Речните круизни компании вероятно ще търсят бизнес другаде. Корабите са мобилни, компаниите не са венчани към дестинациите. Ще се преместят и ще намерят нови зони за речни круизи извън традиционните европейски. Лидерът на пазара Viking инвестира сериозно в океански круизи през последните няколко години.