Три години Столичната община е събирала незаконно такса за паркиране в т.нар. синя зона. В понеделник Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил окончателно решението на Софийския градски съд
от август 2007 г., с което регламентът за определяне на платените места за паркиране беше обявен за нищожен. Това означава, че юридически от 2005 г. досега синята зона не е съществувала и всеки,
плащал за нея, може да си поиска парите от общината.
Според ВАС проблемът е, че синята зона е регламентирана в наредба, приета от общинския съвет. Според Закона за движение по пътищата обаче общинските пътища се управляват от кметовете и само те имат
право да определят платените места за паркиране. В случая Столичният общински съвет е иззел правомощията на кмета, пише в решението.
Новината за решението на съда достигна в съвета и администрацията вчера. За да се реши проблемът, в транспортната комисия веднага беше внесен доклад за промяна в наредбата за синята зона. Според
проекта, който ще бъде гласуван днес, където пише "Столичен общински съвет", ще бъде заменено с "кмета". Според юристи обаче това не е достатъчно и за да може да събира пари за паркиране, кметът
Бойко Борисов трябва наново да определи местата и таксите.
Няма как да върнем парите на хората, коментира зам.-кметът Велизар Стоилов. Синята зона се увеличава непрекъснато, като достигна 12 хил. места. В нея се плаща 1 лв. за 1 час престой.
Районните кметове ще получат стадиони
Стадионите в южните квартали на София ("Витоша", "Бояна", "Бъкстон" и други) да бъдат извадени от активите на общинското дружество "Спортна София" и да бъдат дадени за стопанисване на районните
кметове. Това предлага общинарят от ГЕРБ Данаил Кирилов. Кметовете ще могат да ги отдават под наем или да ги стопанисват. Съдбата на останалите имоти на "Спортна София" още е неясна. Единият от
вариантите е 20 от тях да бъдат приватизирани. Транспортната и стопанската комисия обсъдиха и създаването на транспортен мегаконсорциум, както и сливането на Столичната компания за градски транспорт
и "Паркинги и гаражи", които също ще влязат в него. Обединяваме двете фирми, защото е по-лесно да ги слеем, отколкото да ги закрием, заяви Радослав Тошев (ГЕРБ). Междувременно зам.-кметът Минко
Герджиков се оплака, че мажоритарният собственик на Централните хали "Ащром" не искал да изплаща дивидент на общината, докато не му позволят да строи до Руската църква.