Въпреки предупреждението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и заплахата от европейски санкции, вчера в парламента бе внесен проектът за промени в Закона за автомобилните превози, с който се въвежда таван на цените на такситата.
Според документа максимално допустимите цени ще се определят от общините и ще се актуализират най-малко веднъж годишно. В него няма яснота по какви критерии ще става ценообразуването. Идеята на някои таксиметрови компании бе, ако има таван, за база да се вземат цените на горивата, на резервните части и на лизинга, но това не бе възприето.
При обсъждането на идеята КЗК излезе със становище, че таванът на цените нарушава основния принцип за конкуренция на пазара, но транспортният министър Александър Цветков отказа да се съобрази с него. Становището на КЗК е пожелателно, уточниха вчера от комисията. Тя може да глоби с до 10% от оборота й всяка фирма, която нарушава правилата на конкуренцията, но е безсилна, ако депутатите запишат антипазарни текстове в закон.
Според експерти обаче има опасност страната да бъде наказана от съда в Люксембург, че е създала условия за нарушаване на европейските правила за конкуренция. За България вече тече една такава процедура - че е не е отворила напълно вътрешния си пазар на ток и газ.
Прехвърлянето на проблема върху общините и липсата на методика само ще увеличи напрежението, коментираха вчера от бранша, "Няма да може да стане и чисто технически, защото само да минем всички коли на преглед с касовите им апарати, трябват месеци", каза пред в. "Сега" собственикът на столичната "Такси за едно евро" Ромео Ценков.
Зам.-председателят на Националната федерация на таксиметровите водачи Димчо Иванов се закани членовете й да блокират столицата, ако поправката мине през парламента.