През първите месеци на 2010 година се наблюдава значително нарастване на броя на жалбите от крайни потребители, подадени в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), относно осъществяването на преносимост на номерата. Докато за второто шестмесечие на 2009 г. общият брой жалби е бил 117, само за периода 01.01.2010 - 13.04.2010 г. жалбите са 297, като само за месец март тази година броят на жалбите е бил по-голям от този за цялата минала година.
Основните причини довели до подаване на жалби в КРС са: отказ от приемане на заявление за преносимост при даряващ доставчик; неспазване на срока за издаване на сертификат за преносимост от страна на даряващия доставчик; неуведомяване на крайните потребители за дължимите от тях неустойки при предсрочно прекратяване на договори с даряващия доставчик, както и неоснователно претендиране на неустойки; проблеми във връзка с автоматичното подновяване на действието на индивидуални договори.
Направения анализ от Комисията за регулиране на съобщенията на многобройните жалби показва тенденция за умишлено бойкотиране от страна на телекомите и явно желания да се компрометира процеса на преносимост.
По време на срещата с "Мобилтел" ЕАД, "Космо България Мобайл" ЕАД, "БТК" AД и алтернативните оператори КРС е настола за незабавното спиране на нелоялните практики, които пречат на процеса на преносимост. В противен случай регулаторът ще наложи най-тежките, предвидени в закона, санкции на нарушителите. Комисията е изискала и подобряване на комуникацията между телекомите.
Представителите на мобилните оператори са заявили своето желания да работят за преодоляване на проблемите, свързани с осъществяването на преносимостта на номерата.
С оглед улесняване процеса на преносимост и предвид приетите от КРС актове, на 10 май тази година операторите трябва подпишат процедурите за преминаване към преносимост на "едно гише" , което ще доведе до бързото и коректно обслужване на гражданите.