Фармацевтичната компания "АстраЗенека" и веригата за бързо хранене "Макдоналдс България" бяха отличени от Международната консултантска компания Hewitt Associates и нейния стратегически партньор за България "Мандей Инсайт" в четвъртото издание на проучването "Най-добри работодатели в България".
91 компании, представляващи широко разнообразие от сектори на икономиката, взеха
участие в тазгодишното проучване. Победител в категория "големи компании" е "Макдоналдс". "АстраЗенека" спечели приза в категория "малки и средни
компании".
На церемонията по обявяване на резултатите бяха представени и две специални отличия. Отличието на Содексо и Hewitt "работодател с най-добри социални практики" беше присъдено на "АстраЗенека" . Специалното отличие на Hewitt за "най-голям работодател в Зоната на успеха" получи "Мобилтел",
Ангажираност на служителите по време на промяна
Въпреки значителните промени на трудовия пазар и несигурността на икономическата
среда през изминалата година, средната ангажираност на служителите в България остава непроменена от 2008 г. - 53%. От една страна, това говори за сравнителен позитивизъм на хората,
но може да се тълкува и като временен кредит на доверие от страна на служителите, който трябва да бъде оправдан чрез точни действия на работодателите, за да се предотврати обратната тенденция в
бъдеще, беше отчетено още по време на събитието.
Въпреки че средното ниво на ангажираност остава стабилно, има съществени различия в сравнение с предходни години. В двойно повече компании ангажираността и удовлетвореността на персонала спадат в сравнение с 2008 г. Намалява и броят на работодателите, които имат повече от 60% ангажирани служители, т.е. могат да разчитат на това предимство за стабилни бизнес резултати.
Разликите между най-добрите работодатели и останалите компании се увеличават драстично
81% е делът на ангажираните служители в топ компаниите в сравнение с 49% при останалите компании. Това е още едно доказателство, че най-добрите не само успяват да запазят своите успешни резултати чрез хората, но и да постигнат повече.
Компаниите с над 60% ангажирани служители от Hewitt определят като попадащи в "зоната на успеха". Именно тези компании имат доказано по-висока възвръщаемост от инвестицията си в хората и средно 22% над средната възвръщаемост на капитала.
Повечето компании в България попадат в неутралната зона - нивото на ангажираност на служителите в тези компании е между 40 и 60%. Компаниите в тази зона имат добри бизнес резултати и стабилно представяне, но също така и неизползван потенциал свързан с мобилизацията на техните служители.
Близо 2/3 от служителите в България вярват, че техният работодател ще преодолее успешно предизвикателствата на кризата
По-голямата част от българските служители очакват работодателите им да се справят с трудната ситуация и знаят какво трябва да правят, за да
помогнат на своята компания. Тази позитивна нагласа се сблъсква от една страна с притеснение за личната финансова стабилност на хората и съмненията в адекватността на
действията на топ мениджмънта, отчитат от Hewitt.
В мненията по тези теми се наблюдават значителни разминавания в различните сектори на икономиката. Преобладаващата част от служителите в банковия сектор и аутсорсинг компаниите
не са уверени в успешното преодоляване на настоящите икономически предизвикателства от компанията. За разлика от тях заетите в сектора "дистрибуция на бързооборотни стоки"
запазват доверието в своя работодател, въпреки кризата.
Какви са очакванията на топ мениджърите за бъдещето?
Споделените мнения на топ мениджърите, участвали в проучването "Най-добрите работодатели 2009" за бъдещите приоритети на компаниите, които ръководят, очертават тенденция за стабилизиране на пазара на труда. Това безспорно е една от причините служителите също да са сравнително позитивни в настоящата икономическа ситуация.
Несъмнено решителността за действия и положителната настройка се предава от върха надолу. Докато отпимизирането на броя на персонала и икономическите ресурси са посочвани като приоритети за компаниите през 2009 г., то през следващите две години фокусът ще бъде върху оптимизирането на вътрешните процеси, обусловено от променени изисквания към продукти и услуги в различните сектори и нови предизвикателства от конкуренцията.