Транспортът в София е заплашен от фалит и стачка

20.10.2008 | 16:38
по статията работи: Петър Чернев
На този етап дотация на столичния транспорт не е възможно да се приложи
Транспортът в София е заплашен от фалит и стачка

Опасност от фалит на обществения транспорт в София може да се очаква през 2009 г., ако не се увеличи финансирането от столичната хазна. Това стана ясно на съвместно заседание на транспортната и финансовата комисии към Столичния общински съвет (СОС), които час и половина обсъждаха проблемите и вариантите за спасение заедно с директори на общински транспортни фирми и заместник-кмета Велизар Стоилов, съобщи Zagrada.bg. Накрая всички се обединиха около решението да се направи проверка как се финансира транспортът в други европейски страни, да се подготви анализ на софийския транспорт и след това да се мисли с колко да бъде субсидиран превозът на столичани.

От транспортните синдикати наскоро заплашиха със стачка, ако не се изпълнят исканията им за увеличение на заплатите на шофьорите със 100%. Първоначално профсъюзите настояваха за ръст от 25 на сто. Ще се водят преговори, категоричен беше днес шефът на Столичната компания за градски транспорт (СКГТ) Николай Костов, за когото увеличение на заплатите със 100 процента е нереално.

Според общински експерти основният проблем на транспортната система на столицата се корени в методиката за финансиране - заплащане на километър пробег и дофинансиране на преференциални пътувания, каквито са тези на студенти, пенсионери, инвалиди от войните и др.

Николай Костов заяви, че този начин на финансиране на сектора е неработещ, тъй като отдавна разходите на дружествата "Автотранспорт" и "Електротранспорт" са изпреварвали приходите. Той настоя за изработване на нов механизъм на финансиране на сектора, тъй като при сегашния ще има дефицит от 45 млн. лева през следващата година и то при положение, че заплатит се вдигнат само с 25%. Шефът на СГКТ смята, че трябва да има субсидия както за общинския транспорт, така и за частните превозвачи, поели обслужването на автобусни линии. В момента частници стопанисват 16 линии, а наскоро приключи конкурсът за отдаване на още 52, но още не са сключени договори за тях, уточни заместник-кметът Велизар Стоилов.

Темата обаче предизвика спор защо общината да плаща по 3,56 лв./км пробег на частните компании, а за същата услуга собствените й общински дружества получават по 2,36 лева на километър пробег. "Така сами ще фалираме транспортните си фирми", каза общинският съветник от БСП Жельо Бойчев. Подкрепи го и съветникът от ГЕРБ и председател на транспортната комисия Радослав Тошев, който обаче допълни, че с навлизането на частници по още 52 автобусни линии ще намалее с две трети транспортната задача на "Автотранспорт". Това ще доведе до съкращения на персонал и изваждане от движение на превозни средства.

Директорът на "Автотранспорт" Асен Добранов каза, че и сега има недостиг на 200 шофьори. Освен това дружеството щяло да приключи годината с около 7 млн. лева загуба, а за следващата година имал сериозни опасения дали изобщо ще оцелее. С изваждането на 200 автобуса, чиито места ще се заемат от тези на частниците, приходите на "Автотранспорт" ще паднат от 82 млн. лева на 50 млн. лева на година, изчисли Добранов.

Заместник-кметът по транспорта Велизар Стоилов увери, че екипът му вече работи по няколко варианта за нова методика на финансиране на транспорта. В нея ще остане заплащането на километър пробег плюс отчитане на пътникопотока по дадена линия. С цел икономии може да се намалят т.нар. селски линии, по които пътували по-малко хора, смята Стоилов.

На този етап дотация на столичния транспорт не е възможно да се приложи, тъй като ще е необходимо разрешение от Европейската комисия, стана ясно от изявлението на Стоилов. Жельо Бойчев предложи в такъв случай да се вземе облигационен заем или кредит и да се предостави на общинските транспортни дружества, за да не обявят фалит. Идеята му беше подкрепена от заместник-кмета по финанси Минко Герджиков, който обясни, че такъм заем ще се обслужва от бюджета на столицата.

"Тъмносиният" общински съветник от ДСБ Димитър Бъчваров предложи два варианта за изход от кризисната ситуация - чувствително увеличение на цените на карти и билети или повишаване на субсидията от кметството и държавата. "Винаги съм твърдял, че общественият транспорт трябва да е собственост на общината, която да е подпомагана от държавата именно заради социалната функция", каза Стоилов в подкрепа на по-високите субсидии. Той предупреди, че подобен проблем с водачите, какъвто има в автобусния превоз, се задава и в електротранспорта, а причината била неадекватното заплащане на труда им. "Напрежението им е голямо. Когато ми звънне дежурния от общината или диспечерите настръхвам. Имал съм случай, когато ватманка изоставя на средата на кръстовище мотрисата, защото е изпаднала в шок, след като едва не е прегазила пешеходка. И аз се обаждам да пратят друг ватман да подкара трамвая", каза Стоилов.

Съветникът от НДСВ Владимир Каролев се обяви категорично срещу повишаване на субсидиите за транспорта. Според него трябва да се повишат цените на картите за преференциални пътувания. "Бедните студенти по цяла нощ са в заведенията в Студентски град, правят немалки сметки, нали живея там и ги виждам. Вярно, има бедни студенти, но има и такива с мерцедеси. И ние им издаваме евтини карти?! По същия начин е и с пенсионерите, има бедни, но има и много богати пенсионери и всички го знаем. Така че да помислим в тази насока", изказа се Каролев.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....