В първия момент човек би помислил, че става дума за игра, но видиш ли крайно съсредоточените лица на хората, маневриращи в езерото Слим с тези супертанкери в умален вид - няма съмнение: нещата са наистина много сериозни. Опитни капитани и лоцмани от цял свят идват да се обучават да управляват десетинаметрови кораби, умалени модели на гигантски морски съдове, в това затънтено малко езеро в Централна Полша, предлагащо точни копия на трудни за преминаване места като Суецкия или Панамски канал, съобщава БТА.
Целта на специализирания център за обучение е да снижи риска от морски катастрофи по задръстените морски пътища и да даде възможност на корабособствениците да договарят застрахователни полици при най-добри условия.
"Когато дойдеш за първи път, си казваш, че това тук изглежда малко странно, но след няколко дни си наистина доволен от възможността да се обучаваш", казва капитан Франсоа Левек - чест посетител от р. Св. Лаврентий в Квебек (известна и с названията си френски или английски - Сен Лоран и Сейнт Лорънс - б.ред. ). Реката е голям морски път между Атлантическия океан и Големите езера.Всяка катастрофа с изтичане на замърсяващи вещества в реката в участъка между градовете Квебек и Троа-Ривиер може да има драматични последици за околната среда.
"При плаване няма как да се избегне този участък, а той е с много завои, течения, приливи и отливи, покрита с лед през зимата. Всякакви видове големи плавателни съдове се срещат в един тесен канал - това наистина е сложно и опасно място за навигация", казва капитан Марио Ганьон, член на корпорацията на лоцманите от Сен Лоран Сантрал. Съгласно резолюция А.960(23) на Международната морска организация капитаните и лоцманите са длъжни на всеки пет години да осъвременяват знанията и проверяват уменията си. Продължаващото седмица обучение струва около 6000 евро на човек.
От 1990 г. досега тренировъчен стаж в центъра са преминали 3500 капитани и лоцмани, 50 от които - жени. Създаден от Гданската Политехника, Морската академия и община Илава, центърът придобива солидна репутация в света на мореплаването.
"Трудно можете да назовете националност, от която не сме имали представители тук, но все пак по-голямата част са европейци. Ние на практика сме обучили всички шведски и норвежки лоцмани. Наскоро имахме много от Бразилия", обяснява научният директор на центъра Лех Кобилински, преподавател в Гданската политехника.
Няколко такива центъра има на други места по света - в Порт Ревел близо до Гренобъл във Франция, в Морската академия в Уорсаш към университета в Саутхамптън, Великобритания, и в Порт Аш близо до Нюкасъл в Австралия.
"Моделите ни са построени в мащаб 1 към 24, така че нашите товарни кораби, петролни и газови танкери от по 10 до 14 метра отговарят на реални съдове с дължина от 240 до 336 метра, обяснява Кобилински, подчертавайки, че най-големите контейнеровози може да достигнат дължина от около 400 метра. "Представете си какви проблеми може да създаде извършването на маневри с кораб, дълъг близо половин километър", обяснява специалистът по хидродинамика.
В езерото австралийският капитан Колин Кестивън управлява умален ескортиращ кораб, движещ се като лодка: "Ако разгледате добре тези модели, ще видите драскотини, показващи, че сме се опитали да направим маневра, която не е била успешна, а при това положение е много по-добре, разбира се, да пробваме по-скоро с модел, отколкото с истински кораб".
Рисковете на професията са големи, подчертава той, припомняйки случая с китайския товарен кораб "Коско Бусан", който през 2007 г. блъсна подпора на моста между Сан Франциско и Оукланд, при което се образува 300-километрово петролно петно по протежение на тихокеанското крайбрежие. "Лоцманът отиде в затвора", уточни той.