Държавната агенция по туризъм поддържа позицията, че въвеждането на стандарти за качествено обслужване, като елемент на комплексната туристическа услуга, трябва да стане неизменна част от категоризацията на хотели и ресторанти у нас, стана ясно вчера на конференция в София, с акцент "Поддържане на качествено обслужване, въпреки текучеството".
Според Илиян Иванов, председател на Национален хотелиерски мениджмънт клуб, ключовият въпрос е докъде ще стигне обхватът на стандартите. "Ако се прекали има реална опасност те да се превърнат в още една тежест за бизнеса и ако това се допусне, те няма да изпълнят функцията си, ще са само на хартия и няма да се спазват. Съветът ми е да се вземе само полезното от успешно работещите бизнес модели, като съвременен ноу-хау" допълва Иванов.
В средата на януари към Българския институт по стандартизация се създадоха три технически комитета по туризъм, в които работни групи ще разработват стандарти за обслужване. "Обръщам се към членовете на НХМК да се включат като експерти в техническите комитети към Българският институт за стандартизация и самите те, като представители на реалния бизнес, да участват в разработването на работещи стандарти за управление на качеството в туризма", апелира Ивелин Буров, председател на БИС.
Въпросът за въвеждане на стандарти е на дневен ред и поради необходимостта да се спаси репутацията на страната ни като място за почивка. По данни на Богдан Христов, регионален представител на туроператора Хотелбедс (с обслужвани почти 90 000 чужди туристи на година), за 2006 г. страната ни е с над два пъти повече оплаквания, в сравнение с оплакванията от преките ни конкуренти Гърция, Турция и Кипър. Нещо повече, отчетен е ръст на оплакванията в сравнение със същия период през 2005. В Турция, оплакванията от 2005 г. са два пъти по-малко сравнени с 2006 г.
Анализът на дейността на Хотелбедс сочи, че туристите се оплакват на първо място от храната, която се сервира с неподходяща температура, недостатъчно сготвена, от използването на евтини хранителни продукти, от общата лоша хигиена на търговските площи, повторното използване на върната храна и от малките порции. На второ място, оплакванията са по отношение на материалната база, конкретно липса на релакс и спа центрове към хотелите, от баровете, от ранното приключване на работното време, липсата на забавления, от качеството на забавленията и липсата на занимателни услуги за децата. На трето място са хотелските стаи и настаняването, в т.ч. общо обзавеждане, несъответствие между рекламираните и предоставяните видове хотелски стаи, поддръжката, ВиК инсталацията, лошата миризма, неготовност за настаняване на новопристигнали гости и незадоволителната охрана. На четвърто място са оплакванията, свързани с общите площи и персонала – грубо поведение при обслужване, безполезен и непрофесионален персонал. На пето място са други, в т.ч. недоволство от строително-ремонтни дейности, шум и дублажи на резервациите.
Анализ на НХМК, на база на официалната статистика показва, че за 2006 г. средният приход от турист е 387,75 евро, което е по-малко с 12,25 евро спрямо 2005 г.