Само ден след Деня на благодарността е истинския празник на търговците. Денят, наречен „черен петък", е традиционното начало на коледните разпродажби и хиляди купувачи се нареждат на опашка пред магазините в очакване на лудото пазаруване. Произходът на „черен петък" идва от щата Филаделфия и с него се обозначава тежкия трафик в петъка след празника Деня на благодарността. Но търговците, и особено медиите, с охота приемат термина и с него обозначават деня, в който излизат от „червеното" и вече са на печалба или на английски - „being in the black".
В ситуация на тежка криза - най-високата безработица за последните 26 години и свит достъп до кредитиране, очакванията на търговците не са прекалени, коментира Reuters. „Хората са объркани - не знаят да харчат ли или не", допълва анализатор от NPD Group. След месеци на спестяване американците може би ще отворят кесиите, за да зарадват своите близки и роднини. С тази нагласа днес отварят и повечето магазини и приканват купувачите да си закупят традиционните пуйки.
Проучване на Националната федерация на търговците на дребно показа, че над 134 млн. американци са заявили своето желание да обиколят магазините в „черния петък". Борят на потенциалните купувачи се увеличава, спрямо миналата година, но все още е далеч под нивата от 2007 година, показват данните. Паралелно проучване на Deloitte пък показа, че повечето хора са заявили, че смятат да похарчат повече, отколкото са планирали преди два месеца.